22 September 2008

Program Ihya' Ramadhan oleh Daie Muda PEPIAS

Alhamdulillah.. Bersyukurlah sahabat-sahabat sekalian dengan peluangdan ruang yang masih diberikan Allah kepada kita untuk menikmatiRamadhan yang dikasihi ini. Semoga Ramadhan ini menjadi iktibar danmuhasabah kepada kita dalam sebagai persediaan bagi menghadapi cabarandan ujian getir sepanjang 11 bulan yang akan datang. Isikanlah ruangmasa kita pada kali ini dengan yang terbaik dan semoga ianya diterimasebagai amalan yang terbaik untuk mengiringi kita di akhirat kelak.

Minggu lalu, 19 sehingga 21 September 2008 merupakan hari yangbersejarah untuk kita semuanya khususnya PEPIAS. Sekali lagi bersyukurkepada Allah kerana memberikan kita bersama kesempatan untukmenjayakan 6 program serentak di 4 kawasan berasingan. PEPIASsebagaimana tahun-tahun yang lepas kali sekali lagi dijemput untukmemenuhi beberapa undangan program yang dijadualkan oleh beberapapihak masjid. Saya ingin mengucapkan tahniah kepada pihak penganjuryang berjaya menganjurkan program yang baik untuk umat kita juga tidaklupa kepada dai'-dai muda PEPIAS yang bertungkus lumus membantu danmenjayakan program-program ini.

4 program yang telah PEPIAS jayakan bersama beberapa NGO lainkhususnya ABIM Selangor dan WADAH Selangor adalah:

1. Program bersama orang asli di Serendah pada 19 dan 20 Septemberyang lalu dengan kekuatan PEPIAS seramai 20 orang. Diwakili olehda'i-da'i muda dari UIAM Gombak, UKM, Asasi UIAM Petaling Jaya, KUISdan Kolej Cybernatic. Operasi disana diketuai oleh saudara Zafrullah Aris.

2. Program Ihya' Ramadhan dan SMART Solat di Masjid Ar-Rahimah KualaKubu Baru. Berlangsung pada 20 dan 21 September juga dengan kekuatanyang sama dan diketuai juga oleh saudara Zafrullah b. Aris.

3. Program Ihya' Ramadhan anjuran bersama JIM Daerah Kuala Langat diSurau Raudhatul Muttaqin Taman Kemuning Banting selama 2 hari iaitu 20dan 21 September. Dengan kekuatan seramai 7 orang da'i muda PEPIASdari KUIS, 5 dari USIM dan 4 orang da'i muda yang dibawa dari TanjongKarang, Sungai Manggis dan Olak Lempit. Program diketuai sendiri olehsaudara Raden Imaduddin dan dibantu oleh saudara Nur Firdaus (KUIS).

4. Iftar bersama ABIM Selangor bermula pada petang 20 Septembersehingga 21 September 2008. Pada malam 20 September, pembentanganMenghadam Ucapan Dasar (MUDA) telah berlangsung bersama PEPIAS, ABIMSelangor dan WADAH Selangor. Pada keesokannya harinya (21 September)telah berlangsung misi agenda bersama masyarakat sebaik sahaja tamatkuliah Subuh.

5. Masjid Jalan Kebun Shah Alam. Dengan kekuatan da'i-da'i muda 4 dariKolej Cybernatic, 7 dari UIAM Gombak, 1 dari Asasi UIAM Nilai danseorang dari Cheras (bakal pelajar Morocco), telah berjaya menjalankanprogram ini sehinggalah kepada majlis tadarus dan khatam Al-Quran.Dengan bilangan kekuatan yang mencecah 16 orang, perjalan cukup lancardan berkesan. Program ini diketuai oleh saudara Abdul Syukur dansaudari Noor Adila.

6. Surau Al-Falah Jalan Kebun pula dikunjungi oleh 3 orang da'i-da'imuda dari Kolej Cybernatic. Diketuai oleh saudara Zulhelmi, programini juga berjaya menarik minat pihak surau untuk menjalankannya lagipada tahun-tahun akan datang.

Semoga usaha berterusan ini akan memberi kekuatan rohani dan istiqamahdalam jiwa da'i-da'i muda dalam PEPIAS secara khususnya. Programsebegini amat diyakini akan mampu membentuk jatidiri, pemikiran dankesatuan hati dalam melaksanakan tanggungjawab dakwah yang semakinmencabar.

Buat adik-adik ku di PEPIAS,

Rintangan pasti datang, ujian pasti melanda, kekuatan kita bukanbergantung kepada siapa kawan kita, kekuatan kita tidak dinilai padasiapa lawan kita, tetapi ianya adalah bergantung kepada ketinggianTAQWA kita. Bertaqwalah kepada Allah, perlakukanlah tugas dakwah inikerana Allah, nescaya, belajar, semangat hidup, berdikari dan dayajuang pasti Allah akan bekalkan pada jiwa yang suci dan bersih sertaistiqamah dijalan-NYA. ..

sumber : kamyghebat@yahoo.com

5 comments:

akutaktahu said...

aik tokz.....copy paste jg ye?

tokz said...

ni kan laporan program... bukan artikel... bole la bro...

akutaktahu said...

tp masih lg copy paste jg....tegas dgn prinsip kan tokz???

bg sy kalau copy paste ni..masukkan sahaja 'link to' punya URL address adalah lebih baik

ke sbb ramai tak tahu nak buat mcm mana?

hehehehe..

tokz said...

masih rabun IT ler... heheh

Ciptaan Terhebat said...

hehehe... saja nak testing boleh ke tak? laporan pun maklumat pe... kita kan bebas menulis, suka hati la kan?

Jumlah Pengunjung