24 December 2008

PMG 2008 -edited 1 januari 2009

Assalamualaikum

Walaupun sudah beberapa hari berlangsung,namun tidak terlambat untuk diberikan ucapan tahniah kepada adik-adik penggerak PMG 2008. Walaupun tidak berada di program itu sepenuh masa, di saat mendengar adik-adik peserta mengalunkan lagu PMG terasa syahdu dan meresap ke dalam jiwa. Sungguh benar hati ini begitu tersentuh dengan lirik dan lontaran suara adik-adik.

Tahniah diucapkan!!!! Ingat adik-adik...kejayaan program kita bukan bergantung kepada apa yang kita nampak tetapi usaha yang kita letakkan dalam memastikan program itu berjaya.... Terima Kasih atas komitmen yang diberikan... hanya Allah yang mampu membalasnya....

klik Sini untuk mendengar adik-adik peserta menyanyikan lagu menara

atau

23 December 2008

Enakmen Ugama Bukan Islam 1988

Salam Perjuangan,

Enakmen ini telah diluluskan oleh DUN Selangor pada 4 April 1988 dengan nama Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam, 1988). Walaupun telah lama telah diwartakan tetapi baru kini buat pertama kali ia dibahaskan. Ini kerana melihat sejak PRU 12 telah banyak pihak telah berani mencabar agama Islam dari segenap sudut akibat dari kelemahan politik orang Islam itu sendiri. Orang Islam dilihat bercakaran sesama sendiri. Parti Politik pula berlumba-lumba mengejar kuasa dan pangkat tetapi tidak mahu menegakkan agama.

Secara ringkasnya enakmen ini memperuntukkan perkara-perkara berikut;

1. Kesalahan jika memujuk, mempengaruhi atau menghasut orang beragama Islam supaya mengubah keimnanannya.

2. Kesalahan mendedahkan orang belum dewasa berugama Islam kepada pengaruh ugama bukan Islam.

3. Kesalahan mendekati orang Islam untuk mendedahkannya kepada apa-apa ucapan atau pertunjukan sesuatu mengenai ugama bukan Islam.

4. Kesalahan menghantar atau menyerahkan terbitan mengenai apa-apa ugama bukan Islam kepada orang berugama Islam.

5. Kesalahan membahagikan di tempat awam, terbitan awam mengenai ugama bukan Islam kepada orang berugama Islam.

6. Kesalahan berhubung dengan penggunaan perkatan-perkatan dan perbahasan tertentu yang bersumberkan Islam.

Walau bagaimanapun, enakmen ini masih terbuka untuk ruang penambahbaikan dari semasa ke semasa. Mungkin PEPIAS boleh menyumbang sesuatu.Wallahua'lam

22 December 2008

Hormati Pimpinan Baru, Budaya Kasih Sayang menjadi Pemersatu

Hidupkanlah kembali cogankata 'Selamatkan Keluarga Kita'

Kehadiran kepimpinan muda, baru dan berketrampilan merupakan cita-cita besar setiap tahun muktamar agung PEPIAS berlangsung. Alhamdulillah, tiba tahun 2008, keadaannya dapat dipenuhi dan ana pasti ia menjadi tanda aras untuk setiap muktamar yang akan berlangsung.

Kepada Pimpinan PEPIAS 2009-2010
Sambutlah perjuangan kami dahulu dengan satu agenda dan matlamat perjuangan yang jelas dan jitu. Anda adalah contoh dan teladan kepada adik-adik di dalam PEPIAS. Maka berikan mereka ruang untuk bersama dengan kalian. Cita-cita dan harapan perlu dikongsikan jangan dirahsiakan. Mereka adalah kekuatan anda semua. Berikanlah kepercayaan dan rasa terbuka untuk perkongsian.

PMG telahpun berlalu, ana yakin dan percaya anda pasti telah melalui satu perjalanan pahit dan manis bersama. Teruskan perjuangan. Jangan berhenti atau merasai cukup. Ingat pesan Ibnu Mas'ud ini: Manusia binasa kerana 2 hal, putus asa dan bangga diri.

Wujudkanlah suasana Muhibbah diantara pimpinan dan mereka yang dipimpin. Berikan mereka ruang untuk berkembang dan menjadi pemimpin yang disegani. Ingat, anda melakukan tanggungjawab untuk menamatkan tugasan itu di dunia, dan akan dipersoalkan diakhirat kerana orang yang berpangkat akan ditanya, apa yang telah dilakukan dengan pangkatnya, adakah untuk kebaikan diri sendiri atau orang lain? Ingat, pemimpin tidak bermakna tanpa sokongan pengikut, dan tidak juga bermakna anda semua jika tidak wujudnya wadah PEPIAS ini...

Buat adik-adikku di dalam PEPIAS;
Berikan wala' kepada pimpinanmu selagi mereka tidak mensyirikkan Allah, ingatkan mereka jika mereka lupa dan turutilah mereka demi kebaikan ummat. Jika berlaku kekacauan kembalikan lah kepada Allah dengan bermesyuarat (syura). Jangan sesekali menuding jari kepada mereka kerana anda semua adalah sebahagian dari kepimpinan ini.

Kepimpinan diwakili 3 elemen iaitu ketua, pengikut dan situasi. Kita biasa dengan tentang 'leadership' tetapi sangat jarang kita dengar tentang 'followership'. Asasnya mudah sahaja, untuk menjadi pemimpin yang baik mesti bermula dengan menjadi pengikut yang baik. Andalah yang menentukan kekuatan PEPIAS ini. Pemimpin akan bergantung dengan kalian maka berpakatlah...

KEKALKANLAH PERJUANGAN PEPIAS;
Kita semua mungkin tidak bermakna tanpa adanya wadah PEPIAS ini, maka peliharalah ia, suburkanlah ia dengan membesarkan Allah dan memperjuangkan SUNNAH Rasulullah. Jadikan wadah ini diberkati dan kita semua bakal mendapat syafaat dari Rasulullah...

18 December 2008

Besarkan Allah dalam hati, ALLAHU AKBAR

Assalamualaikukum dan salam perjuangan buat semua ahli PEPIAS...

Minggu yang panjang...

Lama telah ana meninggalkan blog ini, banyak yang baru tak kurang juga yang lama (lagi banyak). Namun sepanjang lama berjauhan ini ana dapat merasai dan berkesempatan berdepan dengan pelbagai pengalaman yang mungkin akan dapat dikongsikan bersama nanti. Suasana selepas Muktamar Agung Tahunan PEPIAS ke 17 cukup manis dan membakar semangat untuk terus berada di dalam rantaian perjuangan ini. Setiap hari, apabila tidak dapat hadir ke usrah, rasa kosong jiwa, rasa resah dan cuba mencari ketengangan dengan mengingati Allah. Ternyata, penangan usrah ini benar-benar sampai ke benak hati ana ini. Sangat terasa.

Dalam tempoh beberapa minggu ini, ana sebenarnya berada dibanyak tempat, belajar, timba pengalaman, mengikat ukhuwah dan cuba membina pandangan dan pendirian diri sendiri khususnya dalam kerja dakwah ini. Ternyata ia berhasil dan sangat-sangat tersentuh jiwa ini. Setiap kali ana mendengar lagu Khalifah Pertama (Mirwana), ana akan menangis kerana mengenangkan bagaimana sanggup beliau berkorban demi Rasul Allah itu. Mungkin kerana beliau bersama dengan baginda ana fikir. Tetapi siapa pula kita pada Baginda? Jika kita bukan kepentingannya, mengapa pula ummati, ummati, ummati yang disebut sebelum Baginda wafat?

Kelmarin, kami IQ Class Management bersama fasilitator Syamel dan Azlan berprogram bersama pelajar KKSI USIM. Seronok juga dapat berjalan bersama ke Bukit Tinggi Genting. Semasa di sana, Allah telah memberikan pengajaran yang besar buat saya yang hampir-hampir membuatkan saya menangis dan menitiskan airmata. YA ALLAH, AKU INI HAMBA YANG LEMAH TIDAK BERDAYA, BERIKANLAH AKU KEKUATAN UNTUK MENYAMBUT TANGGUNGJAWAB KHALIFAH INI...

Saya berbincang dengan sahabat seperjuangan, rakan berfikir, kawan sepergaduhan, susah senang, hidup mati (tapi tak pasti boleh ke, setakat ni alhamdulillah), Jo, bagaimana abang-abang dalam gerakan Islam ini telah memesongkan perkara yang betul kepada keadaan yang seolah-olahnya betul. Setelah berbincang panjang (nak cerita semua panjang sangat), ana faham dan ana membuat kesimpulan, rupa-rupanya, selama hari ini, kita semua ini tak pasti apa yang kita cari dan tak pasti apa yang Allah mahukan dari kita. Kita anggap kita dah buat apa yang Allah suruh tetapi rupa-rupanya tak sampai 10% pun yang kita semua buat ni untuk Allah.

Sebab itulah, kenapa perjuangan kita sebagai Da'I, nak menjadi khalifah yang 'functional' tidak pernah kesampaian dan kita masih ada minda yang diliputi dinding yang keras yang menghadkan pergerakan kita. sahabat-sahabat, adik-adikku...

KITA SEMUA ADALAH PEMIMPIN... untuk diri sendiri, keluarga, masyarakat, daerah, negeri dan negara. Untuk melihat perubahan semua ini, UBAHLAH DIRI KITA DAHULU. Tanamkan jiwa besar untuk berbakti dan beramal, buat kerana Allah. BESARKAN ALLAH DALAM HATI KITA. Sejak berkurun lamanya, Allah ini telah kita gantikan dalam hati kita dengan berhala-berhala yang lain. Takutkan orang kata, takutkan orang kutuk, malu kalau kita cakap pasal agama orang kata kita kuno, tak moden, takut kalau tak lulus periksa mak akan marah, malu dengan adik-adik kalau repeat paper... Ini lah hati TIKUS... Ana berfikir, ana kena mulakan dulu. Berani untuk ubah diri sendiri. Bila kita dah besarkan Allah dalam hati, maka SUNNAH RASUL juga wajib ditegakkan. Hidupkan. Bukan solat berjemaah sahaja, tetapi biarlah solat berjemaah di Masjid, kerana inilah Sunnahnya. Bila dah berkahwin, itu sunnahnya, tetapi Rasulullah selepas berkahwin bukan semakin lari dari tanggungjawab agamanya, bahkan lebih bertanggungjawab, berani dan bersemangat untuk perjuangan AGAMA ALLAH ini.

INGAT WAHAI LELAKI... (termasuklah ana sendiri) Berjuanglah untuk diri sendiri wahai sahabatku, perjuangan untuk SYURGA FIRDAUS yang menanti kita, berjuanglah untuk isteri, ahli keluarga perempuan, anak perempuan kita, kerana setiap orang lelaki (wali) akan dituntut dari mereka ini apa tanggungjawab yang kita laksanakan untuk mereka, INGAT WAHAI LELAKI dan PEREMPUAN... Apabila anda menjadi seorang Profesor, gaji yang besar boleh pakai kereta Jaguar, menjadi Dekan difakulti, dapat hidup sehingga ke umur 65 tahun (bonus 2 tahun), maka fikir-fikirkanlah tanggungjawabmu, kerana anda yang paling lama akan berdiri...

11 December 2008

Moga Semangat Terus Membara

Assalamualaikum

Seketika men'google'kan PEPIAS di laman sesawang maka terjumpalah beberapa keping gambar yang nostalgik.Memberikan dan membuahkan rasa rindu kepada sahabat-sahabat,senior dan junior yang sama-sama mencurahkan tenaga agar Perkampungan Menara Gading atau MENARA atau PMG terus menjadi program yang relevan untuk adik-adik kita diluar sana.

Dua orang trainer senior - abg Alifi - penyanyi nasyid kumpulan suara hati dan suaranya berkumandang di setiapkali lagu menara gading di alunkan...dan Abg Zamzuri..
Dari kiri ke kanan - tak kenal,tak kenal, Abg Jimi Dollah,Abg Lifi, dan tak kenal jgk
Ermm...abg-abg PKPIM...rasanya mcm abg Fawaz..tp tak tahulah..hehe
Salah seorang trainer yang mendidik saya jadi seorang fasilitator - Abg Jimi Talib (dua dari kiri)
rasanya ini PMG-3 tahun 1998 baru je nak masuk Matrik UIA-mungkin Izzat boleh bantu ingatkan semula

PMG 4 kot di Matrik UIA

PMG 4 lagi

Abg Fad, En Khir Ngadiron (Ex Deputy Dean A&R MCIIUM) Tan Sri Prof Kamal Hassan (Ex-Rector IIUM) dan Abg Rosemanizam

PMG 4


PMG 4 -Lupa nama kakak ni, Kak Asma' (PSU PEPIAS GOMBAK), Kak Nang,Kak Sa'ie (Isteri Abg Nizal) dan Lupa juga nama abg ni

10 December 2008

Teruskan Perjuangan...



Salam Perjuangan,

Muktamar Agung Tahunan ke-17 PEPIAS telahpun berlalu. Tahniah kepada yang telah diberikan amanah. Berjiwa besarlah... Bulatkan Tekad, Serlahkan Matlamat, Corakkan Sikap...

Jazakallahu khairan Kathira kepada Sdr Kamarul Azami (mantan SUA) Sdr Ahmad Zulhilmi (mantan Bendahari Agung) dan pimpinan lain atas jasa, bakti dan budi yang tidak mengenal erti penat. Hanya Allah shj yang dapat membalas jasa kalian.

Dengan Ingatan Tulus Ikhlas : Mantan Presiden ke-4 PEPIAS

02 December 2008

Warkah dari Kingston

Assalamualaikum wbt,

kawan2 jgn lupa datang muktamar PEPIAS 5-6 Disember ni di dewan Sri
Siantan Selayang. Berilah sokongan & dokongan kpd kepimpinan baru kita.

Namun saya hanya dpt mendoakan agar majlis berjalan dgn baik kerana saya sekarang berada di Kingston, Canada kerana bertugas di sini selama sebulan. Lepas raya haji baru balik. Biasalah, kena test performance train baru.

Namun apa yg menarik di sini adalah komuniti Islam yg amat sedikit bilangannya namun dpt bersatu-padu dan bekerjasama dgn baik. Dalam daerah yg sebesar negeri Selangor ini, hanya terdapat 2 masjid shj, itupun sebuah di dlm universiti utk pelajar2 Islam. Bayangkan betapa sedikitnya umat Islam di sini.

Saya & rakan2 setugas seramai 3 orang amat kagum dgn kesungguhan masyarakat Islam di sini menampilkan imej yg mulia kpd mereka yg bukan beragama Islam. Dengan berpusat di masjid yg dipanggil Islamic Centre, dibina hasil kutipan bersama umat Islam di sini, setiap hujung minggu ada shj aktiviti yg dijalankan utk pentarbiyahan masyarakat Islam di sini. Setiap bulan pula ada aktiviti besar yg mana melibatkan masyarakat bukan Islam di sini.

Saya sempat mengunjungi salah satu aktiviti tersebut iaitu community bazaar yg mana sambutannya. ..subhanallah. ..kehadiran masyarakat bukan Islam jauh lebih ramai drpd bilangan keseluruhan umat Islam di sini. Ini menunjukkan kesungguhan umat Islam di sini menjayakan program ini dgn cara menghebahkan kpd jiran2 & rakan sekerja, juga byk poster
promosi di tampal di shopping complex. Disamping itu, risalah tentang Islam juga disebarkan kpd mereka & mereka menerima dgn hati yg terbuka.

Walaupun penyebaran Islam tidak secara terus namun aktiviti ini secara tidak langsung mencerminkan budaya & imej Islam yg mulia, sehingga mengubah mentaliti masyarakat tempatan yg melabelkan Islam sbg terorist. Faktor utama yg mengikis tanggapan negatif ini adalah personaliti atau pembawakan watak setiap individu Islam di sini sbg role model kpd masyarakat setempat.

Saya sempat berjalan di Toronto, pusat perdagangan antarabangsa Canada pada hujung minggu, di setiap penjuru kaki lima shopping complexs terkemuka terdapat beberapa kumpulan anak muda menyebarkan risalah berbentuk pamplet, buku & cd secara percuma kpd para pengunjung yg terdiri drpd masyarakat berbilang agama. Mereka bersungguh2
menyebarkan Islam, lebih bersungguh drpd promoter supermarket mempromosikan barang.

Apa yg saya lihat & alami ini cukup menyentuh hati. Terdetik di hati, mangapa di negara kita yg majoritinya masyarakat Islam tidak mampu utk kita menyebarkan Islam secara terbuka spt mereka walhal kebebasan mereka terhad berbanding kita. Mengapa semangat jihad anak2 muda spt kita yg hidup selesa di negara Islam tidak setanding dgn jihad mereka di negara yg terdapat beribu onak duri & halangan?

Mudah2an generasi baru pejuang2 yg bergerak dlm jemaah Islam mampu utk menandingi semangat & kesungguhan Muslimin di negara ini.

sumber : emaasus@yahoo.com

p/s: penulis adalah Ex-YDP PEPIAS UIA yang ke -5. Sekarang menjawat jawatan sebagai Jurutera di Rapid KL, Subang.

There was an error in this gadget

Jumlah Pengunjung