04 February 2010

Trip to Ganu- 28-31 Januari 2010



Perjalanan ke Terengganu memakan masa selama 8 jam namun semangat dan keterujaan seramai 9 orang ahli PEPIAS yang diketuai oleh Sdr Presiden mengatasi segalanya. Perjalanan yang dijadualkan akan bertolak pada 27hb namun dianjak ke 6 pagi hari berikutnya atas sebab-sebab yang tidak perlu anda tahu. Berbekalkan dua buah kereta jenama sama telah merentasi Lebuhraya Karak sehinggalah ke Lebuhraya Pantai Timur.



Tepat jam 1.00 petang, rombongan PEPIAS telah tiba ke Universiti Malaysia Terengganu. Ini merupakan kali kedua penulis menjejak kaki ke Negeri Minyak Malaysia. Namun, tujuan kali ini lebih jelas dengan matlamat yang jitu iaitu untuk sama-sama menjayakan PERKAMPUNGAN MENARA GADING TERENGGANU 2010 (PMGanu 2010) KALI PERTAMA. Program ini telah berlangsung selama 3 hari 2 malam dengan disertai oleh seramai 106 peserta dan hampir 50 orang komiti yang mojoritinya dari UDM dan beberapa institut pendidikan yang berdekatan. PEPIAS dijemput bagi sama-sama membantu dari segi pengalaman dan idea untuk menjayakan PMGanu ini. Mungkin inilah dikatakan tuah ayam nampak di kaki tuah manusia tiada siapa yang tahu... Rezeki dan rahmat Tuhan ini tidak boleh dipersiakan.



Kesemua rombongan PEPIAS disana telah dilantik menjadi fasilitator bersama-sama dengan sahabat perjuangan KEPITAR dan PKPIM. Sdr Muzakkir pula telah menjadi PC Mass bersama-sama adik-adik PMGanu. Sdr Shafezan pula menjadi moderator khas untuk sesi forum. Sdr Syukor pula telah menjadi trademark disana dengan gelaran 'Besar Punya' serta tukang cerita Dreamstory. Kebolehan dan kemampuan serta bakat yang ada hasil dari program-program PEPIAS telah berjaya membantu kami dalam melaksanakan tugas masing-masing.


Namun harus dipuji kepada komiti di sana yang begitu cekap bekerja dan cepat belajar sesuatu. Tenaga mereka sepanjang 3 hari 2 malam amat luarbiasa. Sesuatu yang perlu dipelajari oleh ahli PEPIAS. Ilmu yang dimiliki oleh setiap individu komiti disana amat berbeza dengan apa yang dapat kita lihat dalam persatuan kita. Perlunya penulis rasa ada anjakan paradigma yang optimum dalam diri kita semua.


Demikianlah serba sedikit catatan mengenai perjalanan rombongan PEPIAS ke PMGanu2010. Pelbagai aktiviti yang dijalankan sepanjang PMGanu 2010 amat menarik sekali. Bagi penulis, aktiviti di tepi pantai dengan bermain Bom, Pintu Gerbang dan Bina Menara amat 'best' sekali yang mungkin jarang dilakukan oleh PEPIAS seumpama begini ( Selangor mana ada pantai ).
Dapatlah disini penulis membuat perbandingan antara 2 PMG yang disertai oleh penulis selaku Pengarah dan selaku PC&Fasi. Perbandingan inidividu ini biarlah mengisi dalam poket penulis. Jika ingin tahu, silalah berjumpa dengan penulis. Cuma penulis disini belajar banyak perkara iaitu bahasa ganu, budaya jemaah di sana dan sebagainya. Perkara-perkara inilah menjadi cabaran utama kami dalam mengendalikan Mass dan LDK. Namun ia bisa diatasi atas pertolongan sahabat-sahabat Ganu disana.




Akhir sekali, kami dari PEPIAS mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua komiti dan urusetia PMGanu terutama Sdr Pengarah, Ubaidullah dan Sdri Timbalan, Ainun yang sudi menjemput kami untuk bersama dalam keluarga PMGanu. Terima kasih atas layanan anda semua yang tidak jemu-jemu dengan karenah kami. Harap maaf sekiranya kehadiran kami ini merosakkan program kalian. Namun satu je niat kami hanyalah kerana Allah Taala. Semoga niat yang baik ini dapat mengekalkan hubungan kita semua. Sekiranya ada program lagi, janganlah lupa untuk menjemput kami. Terima kasih juga atas perkongsian ilmu dan pengalaman kita semua. Walaupun hanya 3 hari 2 malam sahaja kita sempat bertemu empat mata namun ukhwah yang terjalin ini perlu diteruskan sampai bila-bila.


(rumah Sdr Razif)

Setelah tamat PMGanu, rombongan PEPIAS telah pergi bersiar-siar di sekitar Terengganu dengan mengamati angin pantai. Tidak sah ke Ganu jika tidak ke Losong. Walaupun banyak kedai sudah ditutup namun bonet kereta tetap penuh dengan keropok losong. Sebelum itu, kami telah singgah di rumah Sdr Razif dengan dihidangkan laksa Ganu. Malam itu, kami juga bergerak ke rumah Sdr Presiden untuk tidur disana sebelum bergerak pulang ke esokan harinya. Tepat jam 5 petang hari ahad kami tiba di Kg Changkat setelah mengambil masa selama 7 jam perjalanan.

Ahli rombongan PEPIAS - Sdr Zulhelmi, Sdr. Syukor, Sdr Shafezan, Sdr Muzakkir ( K ), Sdr. Helmi, Sdr Razif, Sdri. Izzati, Sdri Afiqah, Sdri Nad

Lepas ni, PMG mana kita nak terjah?

Sekian,

1 comment:

Ciptaan Terhebat said...

Siapa kata Selangor takde pantai? Banyak je pantai... Pantai Remis ada, Morib ada... wah memperkecilkan Selangor nampak... Belum boleh jadi orang Selangor ni...

Hehehe... Gurau je...

Tahniah...

http://iqclassmanagement.blogspot.com
http://kamarulazami.blogspot.com

Jumlah Pengunjung