23 February 2010

Mahasiswa Nikah Koboi : Bergelumang Dosa Zina

KUALA LUMPUR: Pasangan yang menyedari pernikahan mereka dilakukan secara koboi atau nikah sindiket oleh jurunikah tanpa tauliah, perlu menerima hakikat bahawa hubungan kelamin dilakukan mereka adalah zina berikutan ijab kabul itu tidak sah.

Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid, berkata terdapat lima Rukun Nikah yang bermula dengan wali sah sama ada ayah kandung atau sah taraf, datuk atau adik beradik seibu dan sebapa.


Beliau berkata, rukun lain adalah dua saksi dengan syarat tertentu, pengantin lelaki dan pengantin perempuan serta ijab kabul.


“Kalau lima rukun itu tiada, bermakna pernikahan itu tidak sah, manakala bagi anak tidak sah taraf iaitu lahir kurang enam bulan daripada akad nikah ibu bapanya, perlu diwalikan wali hakim yang mendapat tauliah daripada Sultan. “Jurunikah mesti wali sebenar dan kebiasaannya jurunikah menjadi wakil kepada bapa dan dia hendaklah diiktiraf dan didaftarkan, misalnya di Selangor, berdaftar dan ditauliah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).


“Jika tidak bertauliah, seseorang itu tidak boleh menjadi jurunikah dan kalau disedari dinikahkan secara koboi atau nikah sindiket, bermakna hubungan kelamin dilakukan pasangan itu adalah zina dan mereka sepatutnya segera bertaubat,” katanya. Pegawai Perhubungan Awam Jais, Mohd Hidayat Abd Rani, berkata siasatan terperinci sedang dilakukan pihaknya termasuk mendapatkan maklumat daripada Pejabat Agama Daerah Gombak, berikutan cerita sebenar masih samar.


Beliau berkata, berdasarkan maklumat awal, pernikahan pasangan terbabit tidak sah kerana tidak memenuhi rukun nikah dan dinikahkan jurunikah tidak bertauliah.

“Kita akan mengambil tindakan berasaskan beberapa faktor tetapi setakat ini, siasatan terperinci sedang dilakukan dan meminta sumber membantu dengan menghubungi Jais,” katanya.


Muka depan Harian Metro semalam melaporkan, keghairahan mahu menikmati hidup sebagai suami isteri selepas bertemu kekasih ketika sama-sama menuntut di menara gading, namun pada masa sama tidak mahu perbuatan itu diketahui ibu bapa mendorong segelintir pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) ternama di pinggir ibu negara, terjerumus dengan amalan pernikahan dalam dorm (asrama). Amalan di kalangan mahasiswa terbabit nyata meragukan apabila upacara pernikahan pasangan pengantin terbabit hanya disempurnakan sesama rakan sekuliah selaku kadi, wali dan saksi - tidak ubah seperti pernikahan koboi.


Seperti pasangan normal, kumpulan terbabit mempunyai kadi yang menikahkan pasangan berkenaan secara berjabat tangan dengan pengantin lelaki sebelum diperakui sebagai sah oleh saksi. Cuma yang berbeza ia dilakukan pada waktu malam dan semua yang hadir hanya rakan sekuliah.

Sumber: Harian Metro, Ahad, 21/2/10

My Comments...

Sebagai seorang Muslim, kita merasakan kesedihan yang amat sangat kerana saudara se-Muslim kita telah melakukan perbuatan yang melulu tanpa terlebih dahulu merujuk pada yang pakar dan memastikan samada perbuatan yang hendak dilakukannya sah disisi syara' atau tidak. Dengan hanya melakukannya sekali sahaja, dia seebenarnya telah menggelapkan masa depannya, dan mencemarkan nama baik keluarga mereka, sekaligus memalukan nama Islam sebagai sebuah agama yang menjaga kesucian umatnya.

Pasangan tersebut sememangnya mahu menjalankan Nikah agar dapat mengelakkan zina yang terkutuk, tetapi sayangnya, mereka mengambil jalan mudah (baca:short cut) tanpa berfikir panjang semasak mungkin dengan mengambil pandangan bahawa tanpa mendapatkan izin bapa juga, nikah itu boleh menjadi sah dengan mendapatkan wali hakim. Permasalahannya timbul apabila 'orang agama' yang mereka rujuk itu menafsirkan makna wali itu tanpa berdasarkan nas syara' iaitu "sesiapa sahaja boleh mnjadi wali, asalkan dia merupakan seorang lelaku yang baligh". Si pasangan pula melihat hal ini sebagai jalan keluar kepada masalah pergelutan dengan keluarga yang menghalang mereka untuk berkahwin sebagaimana kebanyakan ibu bapa yang berharap anak mereka menyelesaikan digree terlebih dahulu sebelum membina masjid. Inilah yang menyebabkan mereka mengambil 'rakan sekuliyah' mereka sebagai wali kerana si ustad telah mengajarkan bahawa sesiapa sahaja boleh menjadi wali hakim!

Persoalannya, apakah benar kenyataan yang sedemikian rupa?

Terlalu banyak hadis yang menegaskan tentang keharaman nikah tanpa wali:-

Hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah ra:
لاَ نِكَاحَ إِلاَّ بِوَلِيٍّ وَشَاهِدَيْ عَدْل

"tidak sah nikah kecuali dengan adanya WALI."

sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan Imam ad-Daruquthni dari sahabat Abu Hurairah RA:
لاَ تُزَوِّجُ الْمَرْأَةُ نَفْسَهَا فَإِنَّ الزَّانِيَةَ هِيَ الَّتِى تُزَوِّجُ نَفْسَهَا

"Tidak boleh pula wanita menikahkan dirinya sendiri dan sesungguhnya, hanya PEZINA-lah yang MENIKAHKAN DIRINYA SENDIRI."

hadits shahih yang diriwayatkan Imam Tirmidzi dari ' Aisyah RA. sebagai berikut:

“ايما إمرأة نكحت بغير إذن وليها فنكاحها باطل فنكاحها باطل فنكاحها باطل”
Artinya: “Wanita yang menikah tanpa izin walinya maka pernikahannya bathil, pernikahannya bathil, pernikahannya bathil.”

Wali terbahagi kepada dua, wali nasab dan wali hakim. Bagi kita yang berpegang pada mazhab Syafi'e, kta pasti meyakini bahawa selama mana bapa si wanita masih hidup, selagi itulah dia yang berhak untuk menjadi walinya. namun, di dalam masalah nikah koboi ini, kita akan memfoukuskan permasalahan kepada makna 'wali hakim'. Jadi, apakah sebenarnya yang Islam maksudkan sebagai wali hakim? Apakah Islam membenarkan kita melantik sesiapa sahaja untuk menjadi wali hakim???

Di dalam beberapa buah hadits dijelaskan tentang wali hakim yang dapat menggantikan kedudukan wali nasab apabila wali nasab tidak ada atau wali nasab enggan mengahwinkan perempuan yang ada dibawah perwaliannya, Rasulullah SAW bersabda yang ertinya :

"Maka apabila (wali nasab) enggan SULTAN-lah yang menjadi wali bagi yang tidak mempunyai wali" (HR. Abu Daud, Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad dari Aisyah). Dalam Hadis lain Rasulullah SAW bersabda

لَا نِكَاحَ إِلَّا بِوَلِيٍّ . وَالسُّلْطَانُ وَلِيُّ مَنْ لَا وَلِيَّ لَهُ (أَخْرَجَهُ الطَّبَرَانِيُّ)

"Tidak ada pernikahan kecuali dengan wali, PEMIMPIN adalah wali bagi siapa yang tak memiliki wali" (HR. Thabrani)


Yang dimaksud dengan kata "Sulthan" adalah penjawat tertinggi didalam sesebuah negara. Kerana itulah, penulis kitab Subulu as Salam berkata : "Yang dimaksud dengan sultan adalah mereka yang mempunyai kekuasaan, baik ia zalim mahupun adil kerana hadits-hadits yang memerintahkan mentaati sulthan bersifat umum, mencakup sultan yang adil mahupun yang zalim" (Subulu as Salam III : 118).

Penulis ‘Ianatu al Thalibin mengatakan : Tidak dihalang "Imam Akbar (kepala negara) menjadi wali kerana kefasikannya, sesuai dengan pendapat yang sahih" (‘Ianatu al Thalibin III : 305). Adapun penulis kitab An Nikahu wa al Qadhaya al Muta’aliqah bihi berpendapat bahawa yang dimaksud dengan sultan disini ialah imam akbar (kepala negara) atau hakim atau siapa saja yang diberikan kekuasaan oleh keduanya menjadi wali ketika tidak ada wali khusus/wali nasab (An Nikahu wa al Qadhaya al Muta’aliqah bihi : 508).

Maka, orang yang dilantik oleh pemerintah adalah wali hakim bagi orang yang tidak mempunyai wali dan orang yang tidak dilantik oleh pemerintah tidak berhak sekali-kali menjadi wali hakim!

Sumber rujukan : sahabat2 dan buku2

No comments:

Jumlah Pengunjung