10 May 2009

Tamrin ABIM Gombak

Pada 8-10 mei 2009 yang lalu, satu program kursus patriotisma pemimpin muda telah diadakan di Teratak Budi kampung changkat gombak. Program ini telah di anjurkan bersama abim gombak dan pejabat belia dan sukan daerah gombak. Program dihadiri oleh wakil abim gombak, pepias dan pkpim.

Program bermula pada jumaat malam dengan majlis perasmian oleh pegawai belia dan sukan daerah gombak. Pada pagi sabtu, program dimulakan dengan kuliah subuh bersama Presiden PEPIAS yang bertajuk keluarga kita. Majlis diteruskan dengan slot realiti bencana maksiat di daerah Gombak yang telah disampaikan oleh Pegawai Pembangunan Keluarga & Pegawai Penguatkuasa PAID Gombak. Sesi diteruskan lagi dengan slot perkongsian pengalaman dakwah di lapangan bersama JAWI.

Pada sebelah petang, program diteruskan dengan bengkel membina kawasan dan pemetaan kawasan bermasalah. Peserta diajar mengenalpasti masalah yang terdapat disesebuah kawasan dan persediaan yang perlu dilakukan. Kawasan-kawasan dibahagikan mengikut masalah dan dipetakan. Ini bagi mengelakkan pendekatan yang tidak sesuai sekaligus melancarkan urusan mendekati mad'u dengan sistematik.

Program diteruskan lagi dengan latihan dakwah lapangan. Peserta diberi pendedahan praktikal dengan berkunjung ke rumah kebajikan KEWAJA yang merupakan sebuah tempat perlindungan wanita yang bermasalah. Pusat ini ditubuhkan untuk membimbing remaja-remaja yang bermasalah memperbetul diri dan meneruskan kehidupan dengan lebih baik.

Pada sebelah malamnya, program ini telah diteruskan dengan kuliah magrib yang telah disampaikan oleh al-fadhil Tn. Hj Ahmad Azam (mantan presiden ABIM). Selepas itu program di teruskan dengan majlis bbq. Majlis ini telah di hadiri oleh pemangku s.u.a abim pusat, pimpinan abim pusat, setiusaha jkkk kg changkat,veteran abim dan wadah.

Pada pagi ahad, majlis diteruskan dengan kuliah subuh. kuliah subuh ini telah disampaikan oleh al-fadhil cikgu Sidek Baba yang berkisar tentang makna hidup dan 5 Ehsan Allah kepada insan. Majlis diteruskan dengan perbincangan dan pembentangan program-program yang bakal dijalankan oleh ABIM Gombak. Majlis penutup telah disempurnakan oleh YDP ABIM Selangor, Ust Zawawi. Majlis bersurai jam 1.00 ptg.

No comments:

Jumlah Pengunjung