01 May 2010

Program Bersama Orang Asli

LAWATAN KE KAMPUNG ORANG ASLI KERICHI,HULU SELANGOR


Pada 12-13 April 2010,Persatuan Pelajar Islam Selangor (PEPIAS) telah menerima jemputan untuk bersama-sama menghadiri program bersama orang asli bertempat di Kerichi,Hulu Selangor. Program ini telah dianjurkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Seramai lima orang ahli PEPIAS telah mengikut program ini dan diketuai oleh Pengerusi Perhubungan PEPIAS cawangan Gombak sendiri iaitu saudara Ahmad Fawwaz diikuti Sdr Muzakkir, Sdr Razieman, Sdr Umar dan Sdr Amir Aizat.


Kami tiba di Perkampugan Orang Asli Kerichi tepat pada pukul 6 petang dengan menaiki kereta Waja. Perjalanan mengambil masa selama 3 jam dari Gombak. Setibanya kami di sana, kami telah disambut oleh Tok Batin sendiri serta beberapa pegawai JAKIM yang terlebih dahulu sampai daripada kami. Kami dihidangkan dengan nasi lemak sebagai hidangan makan malam. Program dijangka bermula selepas solat isyak. Selepas solat maghrib, pihak JAKIM memberi sedikit taklimat tentang perjalanan dan tentatif program.


Tepat jam 9 malam, program dimulakan dengan ‘wayang pacak’ bertajuk “Jangan Pandang Belakang Congkak” sebagai cara untuk beramah mesra dengan mereka.Gelak ketawa masyarakat orang asli jelas kedengaran semasa menonton cerita tersebut. Tayangan wayang pacak tamat pada pukul 10 setengah dan masyarakat orang asli pulang ke rumah masing-masing dan kami masuk tidur untuk mengambil rehat yang secukupnya bagi memastikan perjalanan program ini berjalan dengan lancar.


Selepas solat subuh, sedikit tazkirah ringkas diberikan oleh ahli PEPIAS sendiri. Kami telah diberi peluang untuk melihat panorama empangan Sungai Selangor pada waktu pagi. Pemandangannya sungguh cantik dan menakjubkan. Kami tidak melepaskan peluang untuk bergambar sebagai kenangan. Pada pukul 7.30 pagi, sarapan pagi telah disiapkan untuk kami serta masyarakat orang asli. Tok Batin telah mamanggil anak-anak buahnya untuk datang menikmati sarapan. Selepas menikmati sarapan, pelbagai acara telah dipertandingkan untuk pelbagai peringakat umur. Antaranya adalah ‘jalan itik’, ‘makan ais krim’, ‘pecah belon’, ‘rebut gula-gula’ dan ‘lambung belon air’.


Semua acara tamat pada pukul 12 tengah hari. Makanan tengah hari telah disediakan dan masyarakat orang asli serta kami semua menikmati juadah yang di sediakan. Selepas itu, majlis penutup diadakan. Majlis ini dirasmikan oleh Timbalan Pengarah JAKIM. Penyampaian hadiah kepada para pemenang disampaikan oleh Timbalan Pengarah sendiri. Semasa majlis penutup, suatu acara istimewa diadakan iaitu pengislaman salah seorang masyarakat orang asli. Selepas pengislaman tersebut, wakil daripada pihak JAKIM telah membaca doa kesyukuran atas pengislaman tersebut. Majlis berakhir pada pukul 2 petang. Setelah solat zuhur, kami berangkat pulang ke Gombak.


Laporan disediakan oleh Umar Murtadza ( peserta PeBIS 2010 ).

2 comments:

Unknown said...

bahasa melayu tinggi!!
eh mane report pasal tok batin tuu,penat neh berlakon;

umarmarwan said...

hehe..tanye abg K

Jumlah Pengunjung