16 May 2010

USRAH: NADI YANG BERDENYUT DALAM JEMAAH

(Sekadar Hiasan)

Salah satu kegiatan dan amalan yang menjadi budaya dalam PEPIAS ialah usrah. Usrah dalam tarbiyah amat penting kerana ia membina keperibadian Muslim menerusi manhaj tertentu daripada penglibatan anggota harakah dalam jemaah yang kecil bilangannya. Usrah menghubungkan anggotanya secara lansung dengan ajaran Al-Quran dan Sunnah.

Usrah ialah sekumpulan individu mukmin yang berusaha dan bertolong-tolongan di antara satu sama lain untuk memahami dan menghayati Islam berdasarkan perintah Allah. Istilah usrah juga digunakan untuk merujuk kegiatan untuk mencapai tujuan tersebut. Ia dilaksanakan sebagai program pendidikan atau tarbiyah yang utama dalam PEPIAS. Usrah membantu memperkukuh hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia.

Daripada rangka luas jalur dakwah PEPIAS-ABIM-WADAH, Idea memperkenalkan Usrah bermula di ABIM yang diilhamkan melalui pengalaman para pengasas ABIM dengan beberapa gerakan Islam seperti Ikhwan Muslimin dan Jamaah Islami. Program khas bagi membentangkan kertas kerja tentang usrah dan bagaimana ia harus dilaksanakan didalam organisasi ABIM telah dianjrkan buat pertama kalinya di Masjid Negara pada bulan Disember 1972. Kertas kerja bertajuk Konsep dan Struktur Organisasi Usrah oleh Ustaz Razali, antara lain mengandungi falsafah dan konsep pelaksanaan, struktur, sukatan dan kandungan serta tanggungjawab Naqib.

Sedikit sebanyak sejarah tersebut memberi impak besar kepada gerakan PEPIAS ketika mana sekumpulan bekas pelajar Kolej Yayasan Anda yang terletak di Jalan Hamzah, K.L merintis gerakan dakwah ini bermula sekitar tahun 70-an. Sistem usrah dimulakan, dikembangkan serta dimantapkan hari ke hari, tahun ke tahun semata memastikan sistem usrah benar-benar berkesan. Bagi memastikan pengurusan Usrah berjalan dengan baik, Jawatankuasa khas yang dinamai Majlis Tarbiyah PEPIAS yang dipengerusikan oleh Saudara Zamani Karulani, Mantan Presiden PEPIAS, Di selia oleh Saudara Syukur, Timbalan Presiden dan di bantu oleh Exco Dakwah Ta’dib dan kebajikan ditubuhkan oleh persidangan syuro yang lalu.

Kini, Usrah PEPIAS bergerak bermula daripada peringkat pusat dengan menjalankan Usrah Pepias Pusat pada setiap hari rabu malam di sekretariat PEPIAS. Walaupun usrah ini dihadiri oleh pimpinan dan ahli daripada pelbagai cawangan, namun ternyata ia tetap relevan untuk diteruskan memandangkan kepada prioriti memenuhi keperluan dan tuntutan sebagai ahli Jamaah yang berkualiti. Namun, Usrah Pimpinan Pusat masih belum diadakan sejak pimpinan yang baru ini menaiki takhtanya. Tidak boleh dikatakan sebagai hak atau sesuatu yang berwajah ekslusif daripada pelbagai pihak apabila usrah pimpinan nanti diadakan, sesungguhnya, pimpinan wajar diberi pendedahan yang lebih besar memandangkan merekalah yang mengemudi kapal dakwah ini.

(Sekadar Hiasan)

Di peringkat cawangan pula, Usrah berjalan dengan baik di beberapa cawangan, walaubagaimanapun, tampak kelesuan dan kelemahan yang wajar diberikan perhatian yang khusus memandangkan usrah menjadi aktiviti utama pepias cawangan. Sesungguhnya, inilah yang harus di beri perhatian khusus kepada semua MURABBI Cawangan iaitu memastikan sistem usrah berjalan dengan baik dan lancar. Dengan ini, peringatan diberikan kepada semua yang diberi amanah oleh Allah sebagai Murabbi untuk menjalankan amanah yang diberikan dengan sebaiknya, jangan pula Murabbi merasa ekslusif dengan jawatan yang diberikan sehingga tidak mampu menegur atau menjalankan tanggungjawab sebaiknya. Sesungguhnya hal ini sangat2 penting demi menjaga peradaban PEPIAS, jemaah islam dan Islam khasnya. Pendidikan yang baik dan tulus bakal melahirkan kader-kader yang pro-aktif dan berkesedaran tinggi, tetapi dengan tarbiyah yang lemah hanya akan menyebabkan kader-kader ini sesat dalam jalan ini.

Kesimpulannya Usrah menjadi tunjang dan nadi jemaah, jika nadi ini berhenti berdenyut atau lemah denyutannya maka tunggulah saat hati jemaah ini mati untuk selamanya.

No comments:

Jumlah Pengunjung