31 May 2010

Kepimpinan Dalam Melahirkan Kualiti Tamadun Khaira Ummah

Usrah Ziarah bersama Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba (26 Mei 2010)

Majlis perkongsian ilmu PEPIAS diteruskan lagi dengan berkunjung ke rumah Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba di Taman Melewar, Gombak. Kira-kira 26 orang ahli PEPIAS telah hadir untuk menyertai sesi usrah ziarah ini. Bermula dengan solat maghrib secara berjemaah, kemudiannya bacaan mathurat dan sesi ta’aruf dijalankan sementara menanti waktu Isya’. Usai solat Isya’ berjemaah, ahli-ahli PEPIAS dijamu dengan air tangan isteri Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba yang telah bersusah payah menyediakan hidangan buat kami.
Majlis ilmu bermula jam 9 malam, di mana naqib pada malam tersebut iaitu saudara Zafrullah bin Aris telah mencadangkan sesi perkongsian ilmu PEPIAS secara rutin bersama Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba sekurang-kurangnya sebulan sekali. Tajuk usrah ziarah yang telah dimaklumkan oleh pihak naqib kepada Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba ialah Kepimpinan Dalam Melahirkan Kualiti Tamadun Khaira Ummah. Isi-isi perkongsian bersama Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba pada malam itu antaranya:

1. Sistem Makruf
• Mengubah sistem pendidikan, pentadbiran hatta perbankan yang selari dengan syariah. Utamanya melalui pendidikan, dengan melahirkan graduan-graduan yang bukan sahaja cemerlang dalam ilmu fardhu kifayahnya malahan fardhu ain. Melahirkan jurutera yang memahami Islam, doktor yang mampu menyampaikan ceramah agama dan sebagainya.
• Mengubah sistem pendidikan, kita juga mampu mengubah sumber media untuk menjadi lebih baik dengan pengawalan bentuk tayangan atau ‘output’. Umum mengetahui pengaruh media sangat besar dalam pembentukan individu terutamanya kanak-kanak.
• Menjadikan Islam sebagai System Of Belief dan Islam Is The Way Of Life. Memahami konsep ini pastinya segala perbuatan dan perlakuan manusia mencakupi ruang lingkup agama. Islam itu syumul.
• Rahmat dan nikmat Allah yang tidak putus. Kasih saying antara ayah dan anak, suami dan isteri serta sebaliknya.
• Bagaimana memahami yang ghaib. Nyatanya orientalis barat kerap menyogokkan dan memomokkan persoalan bentuk dan rupa tuhan. Kewujudan Allah yang Maha Berkuasa sedangkan zahirnya tidak terkelihatan oleh mata. Analoginya : “Adanya kipas lalu dipetik suisnya maka, kita merasakan angin yang menyejukkan persekitaran. Adanya arus elektrik yang mengalir untuk menjana tenaga kipas itu untuk berpusing. Persoalannya, bagaimanakah rupa bentuk tenaga elektrik itu??Sebarang oenjelasan atau pendefinisian??”
• Konflik antara saintis dan gereja di mana pengkajian sains yang tidak mempercayai kepada wujudnya Tuhan. Sedangkan pada suatu ketika dulu, gereja dianggap sebagai pusat perkembangan ilmu di mana ianya mengangkat tentang nilai-nilau kewujudan tuhan. Percanggahan pendapat antara saintis dan paderi berlaku. Hakikatnya ilmu sains berasal dari Islam sedangkan kita lagi mengetahui bahawa kitab Al-quran yang telah turun ketika zaman Rasulullah menyebut tentang kepelbagaian kajian mengenai alam semesta, penciptaan manusia dan sebagainya. Ilmu ini disadur oleh barat dan telah diubah kepada pelbagai bahasa. Karangan yang dijadikan rujukan utama dalam dunia perubatan iaitu Qanun fi al-thib karya Ibn Sina menjadi bukti bahawa Islam mendahului pemikiran ilmu berbanding Barat.
• 3 sifat yakin iaitu ‘Ainul Yaqin, ‘Ilmu Yaqin dan Haqul Yakin
• Rasa ketuhanan iaitu Supreme Value (Tauhid) dan Therapy Value (Ukhrawi)
• Adabul Ikhtilaf merupakan sumber rahmah.
• “We are not against west, but we are cautious of the process of westernization”


2. Daie dan Murabbi
• Surah Ali Imran ayat 114. Maksudnya : “Mereka beriman kepada Allah dan hari akhir, menyuruh (berbuat) yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan bersegera (mengerjakan) berbagai kebajikan. Mereka termasuk orang-orang soleh”.
• Merupakan seorang yang yang tidak menghampiri perkara-perkara lagha dan sentiasa menjaga kemaluan (maruah).
• Perspektif ilmu : Ilmu yang bermanfaat (Rasulullah – “Bebaskanlah tawanan itu dengan mengajarkan mereka menulis dan mengira”) dan Al-Quran itu lengkap.
• Clash of Civilization : dakwah itu perlu DINAMIK dan dakwa perlu KREATIF.

Usrah ini berakhir pada jam 11.00 malam dengan setiap dari kami diamanahkan dengan 2 buah buku karya Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba iaitu “Jalur Berfikir Remaja Islam” dan “Pembangunan Yang Fitrah”. Perkongisan yang sarat dengan hujah untuk membuka minda remaja islam yang bergelar daie dan pendakwah. Tidak lupa juga buat semua yang bergelar hamba. Wallahu’alam.

No comments:

Jumlah Pengunjung