21 May 2010

TARbiyah atau TERbiar??


Manusia sentiasa diberi Allah 2 pilihan dalam kehidupan. Jalan yang baik dan jalan yang buruk. Jalan yang menuju syurga atau neraka, hidup atau mati, buat atau tidak, kalau kita nak kahwin tak boleh kahwin adik beradik, pilih akak atau adik?. Semuanya 2 pilihan. Nak masuk syurga Allah takde jalan belakang mahupun jalan tengah2….hanya ada 2 jalan..

Sambil memetik ayat Al-Quran dalam Surah As-Sajadah ayat 18, Firmannya yang bermaksud
“Adakah orang yang beriman sama dengan orang yang fasik? Tentu tidak sama”

Tak sama orang yang beriman dengan orang fasik(keluar dari garisan agama). Pilihlah, kita yang mentukan jalan kita dari sekarang bukan dah beruban, bukan bila kulit dah kedut, atau dah tua baru kita nak tercari2 kompas hidup. Masalah tu!! sebab bila kita dah pilih satu jalan, kemudian nak U-turn balik mungkin memerlukan minyak yang penuh dalam tank tapi kalau tak sempat nak U-turn??? Mati kat tengan jalan?? Nauzubillah..tak sempat nak pergi jalan yang baik…

Bila kita kadang ajak adik2 atau rakan2 untuk join usrah atau halaqah2 ilmu, kadang2 mereka ini pun pernah join masa dahulu tapi bila di tanya kenapa tak join lagi?. Rata2 akan menjawab “sibuk, takde masa, banyak kerja”. Itu jawapan standard…memang itu pun skema jawapan orang yang malas…

Apatah lagi yang langsung takde keinginan nak belajar ilmu agama, mereka lebih suka jalan yang mereka pilih seronok2, bagi mereka buat apa dah tua nanti bertaubatlah, sekarang kita enjoy puas2, apatah lagi yang ambil enteng amalan2 fardhu…..hidupnya terbiar, tiada yang pandu. Atas paksi apa mereka hidup? Nafsu atau bisikan syaitan??

Bagi yang pilih jalan yang baik. Mereka rasa amat perlu ditarbiah. Apa itu tarbiah??? Tarbiah adalah satu proses mengembalikan semula kehidupan secara Islam. Yang mana objektifnya menyedikan muslim yang meletakkan sepenuhnya ubudiyah kepada Allah, berkeperibadian soleh, mengurus peranannya di dunia dan berjaya di akirat….bagi saya antara jalan lain, salah satunya jalan inilah yang dapat membantu kita untuk kita ‘stay’ jalan ke syurga Allah….

Imam Hassan Al Banna ada menyebut dalam Risalah bainal amsi wal yaum(Antara semalam dan Hari ini). Adaka kita mahu mengumpulkan harta, seangkan ianya bayangan akan lenyap. Adakah kita mencari kemasyhuran, sedankan ianya kan hilang. Adakah kita mahu jadi samseng di muka bumi ini??

Firman Allah yang bermaksud “Negeri akhirat itu kami jadikan untuk orang2 yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerosakan di (muka) bumi dan kesudahan yang baik itu adalah orang2 yang bertaqwa”(Al-Qasas:83).

Credit to Putra Al-Kahfi for this article


No comments:

Jumlah Pengunjung