06 August 2009

Inisiatif La Salle


1) La Salle Learning Center adalah suatu pusat pembelajaran setempat, di Pulau Pinang; Untuk pelajar lemah dalam akademik, pada peringkat sekolah rendah. Tapaknya, adalah dalam kawasan gereja. Apa yang hendak difokuskan di sini adalah kejayaan pusat ini mengendalikan sistem pembelajaran yang berifat terbuka, percuma, dan menggalakkan kesukarelaan daripada masyarakat setempat. Guru yang bersama pelajar dipanggil fasilitator. Pusat untuk menitipkan kesukarelaan ini merupakan inisiatif daripada pihak gereja untuk masyarakat setempat.

2) Pendekatan fasilitating adalah sangat menarik, kerana guru sememangnya menyokong pelajar yang lemah ini dari tepi dan belakang; bukan semestinya ada guru, untuk membolehkan mereka belajar. Suasana yang jauh sekali bezanya di sekolah. Pelajar juga diberi jadual khusus untuk menelaah dalam tempoh setiap 20 minit. Maka, setiap pelajar yang hadir, akan punya inisiatif sendiri untuk mencari buku, dan meneruskan pelajaran; sesuatu yang tidak mungkin mereka lakukan secara sukarela, ketika di sekolah. Dalam satu hari, mereka akan melalui 3 modul pembelajaran.3) Para sukarelawan terdiri daripada pesara guru, ahli perniagaan, profesionals, dan ahli-ahli 'jemaah' mereka. Konsep dan pendekatan 'pembelajaran untuk belajar' (learning to learn) adalah sesuatu yang sangat mesra pelajar lemah ini. Rasanya, pelajar yang tahap tinggi (enrichment level) juga akan seronok dengan pendekatan sebegini. Kemudahan mereka, cukup membanggakan. Dari komputer, yang lengkap dengan internet (streamyx), permainan dalaman, perpustakaan, radio-tv, dan sebagainya. Kata En. Fincent, penyelia pusat itu, 95% sumbangan adalah dari 'jemaah' mereka, dan inilah inisiatif dari mereka untuk anak-anak ini.

Modul yang mereka terapkan adalah seperti berikut:
  • Thinking & Speaking (Berfikir dan bercakap)
  • Counting, Calculating & Problem Solving (Mengira, dan menyelesaikan masalah)
  • Listening (Mendengar)
  • Remembering & Recalling (Mengingat)
  • Reading & Comprehension (Membaca dan memahami)
  • Writing (Membaca)
  • Drawing & Artistic Expression (Melukis dan meluahkan ekspresi)
  • Spelling & Referencing (Mengeja dan merujuk)
  • Doing & Making (Melakukan dan membina)
Aktiviti pengkayaan akan membantu dalam memantapkan lagi kemahiran belajar, dengan menulis esei, kemahiran pengucapan umum, dan kreativiti. Proses tersebut termasuklah:-

  1. Beraktiviti melalui permainan pendidikan
  2. Teknologi Komputer dan Komunikasi
  3. Bekerja dalam kumpulah untuk membentuk Pembelajaran koperatif
  4. Menonjolkan bakat istimewa seperti muzikal, lakonan, dan nyanyian
  5. Menonjolkan penghargaan yang kritikal terhadap audio visual dan melalui program multimedia
Fikrah:-
1) Bagaimana agaknya pusat pembelajaran orang-orang Islam di Malaysia? Di dunia?
2) Inisiatif? sukarela? Fahamkah orang-orang 'kita' makna perkataan-perkataan ini?

1 comment:

JL PEPIAS 005/08 said...

Dimanakah "Berbuat" menjadikan Changkat Sebagai Pusat Komuniti Setempat?????????????????????????????????????????????????????????????? Jangan cakap je tapi tak berbuat!! Ngentikan Lah YooooooB

Jumlah Pengunjung