28 July 2009

Tipah tertipu lagi

Tahniah buat adik2 PEPIAS Bangi yang berusrah dgn tajuk asas yang luar biasa hebat - Ikhlas. Selalu yang terjadi dikalangan saya dan anda ialah niat yang baik tidak menghalalkan cara.

1.Berbincang pasal program da'wah laki pempuan sampai pukul 11 mlm?

2.Bersms memberi ucapan laki pempuan bukan muhrim dgn matlamat mendekatkan diri dgn Allah?

3.Mengikut cara hidup rakan2 kurang berakhlak dgn tujuan mudah bercampur utk berda'wah?

4.Keluar dgn pempuan bukan muhrim dgn niat berda'wah supaya lebih baik?

Banyak sgt saya telah tertipu. Tolonglah. Betulkan kesalahan yang selama ini berlaku dalam PEPIAS. Bukan zaman anda sahaja. Tetapi sepanjang 8 tahun, itulah yang saya lihat tiap masa. Niat masuk PEPIAS mesti utk berubah. Bukan sekadar berjemaah. Ucapkanlah sepatah, Laksanakan sesuatu, jgn lagi kita tertipu wahai warga PEPIAS.

7 comments:

Anak Cucu ADAM said...

sy de soalan untuk abg
tp xtau la betul ke x?

aritu abg de maklumkn yg skunk pepias kene gerak cr org mude?
sekiranye mmg la perkara2 yg abg nyatakan itu adalah sinonim dengan org mude sjak dr dulu lg...
so mcm mane lak?
org mude nk g masuk kmpung ade gak bercmpur laki pompuan..
org mude nk bincang wat progrm adekalanya bercmpur laki pompuan...
org mude punye pendekatan nk berdakwah join ngn dak2 x berakhlak...
kalo x buat tu, org akn kate kite kolot lak, wat gaye org tua2... cara kita mcm org tua la...tp pe yg abg nak kite gerak mcm org mude..
cmne lak tu?
pendekatan org mude mcm mane ea?
pergerakan org mude mcm mane ea?
tp thanks la atas nasihat abg
persoalan2 sy td bukn utk membangkang tp membantu kwn2 yg masih kurang jelas...besela manusia bukn semua sebijak seakal mcm abg kn...
so dyorang perlukan penjelasan yg mcm org mude nye....
thanks a lot...
dari-insan mengharap

Anak Cucu ADAM said...

sbnrnye usrah yg dilaksankan itu sememangnya sy tuju pada diri sendiri yg sememangnya ckp kencang tp satu pun tarak.. saya sedar akn diri sy..org sekeliling memerhatikan ape yg kite wat..mgkin bnyk perkara yg telah melalaikan kita...alhamdulillah dngn tajuk IKHLAS itu bnyk menyedarkn sy..dan artikel yg digunakan sungguh menarik..sememangnye kene dgn jiwa si pembaca yg membca nye

Anak Cucu ADAM said...

minggu ni insyaAllah kami ke changkat untuk laksanakan usrah ziarah kami yg ke 2..sebelum ni usrah ziarah kami ke uia.. kali ini destinasi yg diserbu ialah KG CHANGKAT plak

akutaktahu said...

Pertama sekali tahniah dan terima kasih atas teguran..

pendekatan dakwah org muda?
"dan serulah ke jalan tuhanmu dgn hikmah"

ringkas tp penuh dgn maknanya

malam td usrah ada mengupas hadith 27 mengenai hati akan tenang bila kita buat baik dan bergetar bila melakukan dosa

maka beruntunglah mereka yang merasakan nikmat melakukan kebaikan dan aman melakukan kebajikan serta merasa takut melakukan dosa

maka tidaklah beruntung malah amat rugi apabila manusia merasakan seronok melakukan perkara keburukan dan merasakan melakukan dosa itu wajar utk menyantuni mereka2 yang kurang baik..

jadilah kita seperti kambing yg masuk kandang lembu pun masih mengembek

daripada seperti kambing yang masuk kandang kerbau tetapi cuba menguak!!!

waAllahualam

tokz said...

akhlak juga adalah dakwah, kalau subuh dinasour, gelak kuat laki pempuan, solat ujung waktu, mcmana tu?

Mohd Zulhelmi Abdullah said...

terima kasih cucu adam. terbuka juga membaca komen taktahu & tokz. ringkas padat dan pedas.

Kalo dah jadi tabiat, susah nk ubah. bukan tak boleh. Maksiat buat hari2 pun ketagih. Bukan Dadah je. Ini saya cakap pasal diri saya.

Jadi sy yang lalai & jahil ni berpandgn ttg izzah. Izzah ialah kita berbangga dgn agama yg dikurnia Allah dan berpegang teguh atas prinsip2 Nya. Kita tak malu dgn agama dan tak kekok mengamalkannya.

Ini relevan sy sebutkan sbb sekarang zaman Islam menjadi Gharib (asing) dan pengamalnya menjadi Ghuraba'(org pelik).

Pernah sy makan di sebuah foodcourt & sume kt situ mkn dgn couple yg bukan muhrim. Sy pulak yg terasa janggal. Sbb itu dah jd common practice warga disitu padahal ianya salah.

Jgn salah paham & b'pikirn sempit. kalo tak boleh b'komunikasi antara b'lainan jantina langsung, susah jugak nak bekerja.

Ni saya cerita pasal meting laki pempuan sampai lewat malam. pempuan kena jaga. bnyk fitnahnya. apakah kemaslahatan yg tersgt penting hingga meting lewat mlm dan pempuan tak balik2 lg ke asrama masing2? setahu saya org yg terlibat jemaah da'wahlah yg menitik beratkan hal ini. Kerana mereka org yg cuba menjaga diri dan agama. Bukankah sepatutnya helwani kita org yg menjaga diri?

Kita mesti bangga dgn agama Islam (izzah). Kalo kita berpegang teguh dgn ajaran Nabi SAW, org pun respek. BukanNya jd perempuan yg org laki tak hulur tgn, die yg beria2 nk salam. Org dihormati krn mempertahankan prinsipnya dan bermaruah.

Ciptaan Terhebat said...

Kekalkan Prinsip keISLAMan kita, ana setuju dengan saudara Presiden.

Teringat kata-kata Nabi kalau tidak silap...

"Kejahatan mereka tidak mengurangkan kebaikan aku..."

Betul, kita perlu bersama mereka, ini tidak bermakna kita perlu melakukan apa yang mereka lakukan, dan mengiakan apa yang salah hanya untuk 'please' orang lain...

;-)

There was an error in this gadget

Jumlah Pengunjung