02 December 2008

Warkah dari Kingston

Assalamualaikum wbt,

kawan2 jgn lupa datang muktamar PEPIAS 5-6 Disember ni di dewan Sri
Siantan Selayang. Berilah sokongan & dokongan kpd kepimpinan baru kita.

Namun saya hanya dpt mendoakan agar majlis berjalan dgn baik kerana saya sekarang berada di Kingston, Canada kerana bertugas di sini selama sebulan. Lepas raya haji baru balik. Biasalah, kena test performance train baru.

Namun apa yg menarik di sini adalah komuniti Islam yg amat sedikit bilangannya namun dpt bersatu-padu dan bekerjasama dgn baik. Dalam daerah yg sebesar negeri Selangor ini, hanya terdapat 2 masjid shj, itupun sebuah di dlm universiti utk pelajar2 Islam. Bayangkan betapa sedikitnya umat Islam di sini.

Saya & rakan2 setugas seramai 3 orang amat kagum dgn kesungguhan masyarakat Islam di sini menampilkan imej yg mulia kpd mereka yg bukan beragama Islam. Dengan berpusat di masjid yg dipanggil Islamic Centre, dibina hasil kutipan bersama umat Islam di sini, setiap hujung minggu ada shj aktiviti yg dijalankan utk pentarbiyahan masyarakat Islam di sini. Setiap bulan pula ada aktiviti besar yg mana melibatkan masyarakat bukan Islam di sini.

Saya sempat mengunjungi salah satu aktiviti tersebut iaitu community bazaar yg mana sambutannya. ..subhanallah. ..kehadiran masyarakat bukan Islam jauh lebih ramai drpd bilangan keseluruhan umat Islam di sini. Ini menunjukkan kesungguhan umat Islam di sini menjayakan program ini dgn cara menghebahkan kpd jiran2 & rakan sekerja, juga byk poster
promosi di tampal di shopping complex. Disamping itu, risalah tentang Islam juga disebarkan kpd mereka & mereka menerima dgn hati yg terbuka.

Walaupun penyebaran Islam tidak secara terus namun aktiviti ini secara tidak langsung mencerminkan budaya & imej Islam yg mulia, sehingga mengubah mentaliti masyarakat tempatan yg melabelkan Islam sbg terorist. Faktor utama yg mengikis tanggapan negatif ini adalah personaliti atau pembawakan watak setiap individu Islam di sini sbg role model kpd masyarakat setempat.

Saya sempat berjalan di Toronto, pusat perdagangan antarabangsa Canada pada hujung minggu, di setiap penjuru kaki lima shopping complexs terkemuka terdapat beberapa kumpulan anak muda menyebarkan risalah berbentuk pamplet, buku & cd secara percuma kpd para pengunjung yg terdiri drpd masyarakat berbilang agama. Mereka bersungguh2
menyebarkan Islam, lebih bersungguh drpd promoter supermarket mempromosikan barang.

Apa yg saya lihat & alami ini cukup menyentuh hati. Terdetik di hati, mangapa di negara kita yg majoritinya masyarakat Islam tidak mampu utk kita menyebarkan Islam secara terbuka spt mereka walhal kebebasan mereka terhad berbanding kita. Mengapa semangat jihad anak2 muda spt kita yg hidup selesa di negara Islam tidak setanding dgn jihad mereka di negara yg terdapat beribu onak duri & halangan?

Mudah2an generasi baru pejuang2 yg bergerak dlm jemaah Islam mampu utk menandingi semangat & kesungguhan Muslimin di negara ini.

sumber : emaasus@yahoo.com

p/s: penulis adalah Ex-YDP PEPIAS UIA yang ke -5. Sekarang menjawat jawatan sebagai Jurutera di Rapid KL, Subang.

1 comment:

CikguDin said...

assalamualaikum wrt wbt

saudara Erwan Maasus
Abang sentiasa menunggu kehadiran erwan dan semua rakan seperjuangna untuk menguatkan saf perjuangan kita. Kita tidak mampu untuk berhenti sekarang. Tugas dakwah semkin hari semakin bertambah. Tapi, main power yang ada semakin berkurangan..
Ayuh...

Jumlah Pengunjung