30 January 2011

Intisari KELAPE

Intisari KELAPE.


* Sumber daripada blog PEPIAS SHAH ALAM
www.pepiashahalam.blogspot.com..

Post ini di tujukan buat semua ahli pepias setelah mendapat respon yang baik daripada senior PEPIAS yang menggunakan nama samaran Fikrah Imayu..Berikut komen beliau :-

"Salam,

penceritaan yang sangat menarik dan sangat terkesan! sangat bagus untuk dibawa kaedah sebegini kepada remaja.

I'm impressed!!!

mohon untuk disiarkan dalam blog PEPIAS Pusat!! "


Alhamdulillah selama 3 hari 2 malam, HATI , badan, mata, telinga, tangan, hidung dan pencaindera lain telah berjaya menghadirkan diri ke program Kursus Latihan Asas Pepias KELAPE iaitu bermula daripada 21 hingga 23 hari bulan Januari 2011.


Program ini bertempat di Masjid al-A'zim Pandan Indah, Kuala Lumpur dan dihadiri oleh setiap cawangan di Selangor iaitu, cawangan Shah Alam, Pandan, Bangi, Petaling Jaya, Gombak, dan Ampang.


Jadi, Kenapa saya ke sana?
__________________________________________________________________________________
Memenuhi masa lapang?
Saje-saje?
Cari Awek?
Kawan suruh?
Terpaksa?
Cari bakal menantu mak?
Takut Abang K marah?

Dapat makan tanpe membelanjekan wang lebih, jimat? hanya bayar 10 ringgit je dapat makan 3 hari dua malam. Pastu 4 kali sehari pule tu waktu makannye.. jimat2..
__________________________________________________________________________________

Eisy, ke situ pulak, takde lahh..! -_-"

Setiap program harus ade objektif tersendiri. Maka, kedatangan saya ni sebab na capai objektif tu lah.

Jadi, Apa objektifnya?

Meh sini saye bagitaw :)

Untuk;

  1. MENGENAL MAKNA DIRI.
  2. MENGETAHUI TANGGUNGJAWAB SEBAGAI SEORANG MUSLIM.
  3. PENEKANAN TENTANG PENGAWALAN DIRI
  4. KEPERLUAN MENGGABUNGKAN DIRI DENGAN JEMAAH.
Dalam tajuk ni, banyak sub topik yang dapat dikeluarkan. :)
InshaALLAH, saye akan terangkan serba sedikit untuk review diri sendiri.

Tapi sebelum tu, nak ceghita sikit ni. Perjalanan kami pi KELAPE selepas pulang dari KESARI amat2lah best.
Berikut adelah gambo2nye :-


Jalan sesak ketika dalam perjalanan ke KELAPE.

driver kite - tenang dalam pemanduan~
Sempat tidoq-tidoq dulu :)
sampai-sampai terus bincang. rajin tak ? :P
__________________________________________________________________
Ingin saye bawakan kupasan Halaqah pertama, Iaitu;

MENGENAL MAKNA DIRI:
Ada apa dengan diri?
wah, soalan cam tajuk cerita jiwang.

Saya mahu tanyakan soalan ini;

Siapa Anda?

Wahaha.. Saye orang lahh, takkan hantu pulak?

Asal Anda?

Shah Alam! :)

Kampung Anda dimana?

Pulau Pinang! :)

Cita-cita Anda?

Jadi orang kaya menjelang umur 23 tahun! :)

Bagaimana mahu mencapai cita-cita Anda?

Masuk U lah, pastu buat perniagaan sikit2.. jual minyak wangi ke. pastu, komisen masuk. wah, kaye den!

Apa yang Anda buat disini?

Buat ape-ape je..

Kemana hala tuju Anda selepas ini?

Nak keluar rumah pun, tak de kawan. Pasni nak tido je kut.

Bagus, anda telah berjaya menjawab semua soalan dengan jayanya.

Sememangnya anda ialah 'orang'. Benar ape yang telah anda jawab. Tapi, Siapa?
Adakah anda orang yang sekadar orang?

tidak...

Hadir anda ke atas muka bumi ini mempunyai maksud tersendiri dan berhikmah

firman Allah swt;

Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu
(daripada tiada kepada ada) dengan tiada sebarang hikmat daripada penciptaan itu?
Dan kamu pula (menyangka bahawa) tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maka
(dengan yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam,
lagi Yang Tetap Benar; tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai
Arasy yang mulia.
(Surah Al-Mu'minun 23: Ayat 115-116)


oke2, jadi ape jawaban yang sebenarnye bagi soalan-soalan diatas?

anda kata senang bukan?

Secara ringkasnya,

Siapa saya?


Kita ialah Hamba Allah. Milik Mutlak Allah. Kajilah ape tujuan kita berada diatas muka bumi ini.
firman Allah swt:

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali mengkehendaki sebarang
pemberian rezeki daripada mereka dan Aku tidak mengkehendaki supaya mereka
memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah sahajalah Yang Memberi
rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dialah sahaja) Yang Mempunyai
Kekuasaan yang tidak terhingga, Yang Maha Kuat lagi Kukuh kekuasaanNya.
(Surah Al-Zariyat 51: Ayat 56-58)


Maka, tidak lain, kita adalah hamba yang diciptakan hanya untuk beribadah kepada ALLAH swt.

Bila nama pun dah hamba, maka bertindaklah seperti hamba. Kita telah yang dipilih oleh ALLAH untuk diuji keimanannya.

Jangan pule fikir ALLAH memerlukan kita. Jika kita tidak beriman dan meninggalkan ALLAH, ALLAH tidak rugi sedikit pun.

Sebaliknya, kita yang mengalami kerugian besar!

ALLAH tidak memerlukan kita, Sebaliknya kita lah yang memerlukan ALLAH.

Sape Tuhan sekarang, Anda ke ALLAH?

Fitrah manusia tu memerlukan Tuhan,

tapi kebanyakan mereka berfikir menggunakan nafsu dan hanya menerima logik akal sehingga mereka mengangkat tuhan selain ALLAH.

Tidaklah manusia itu dapat meneka atau mengetahui apa-apa tentang yang ghaib melainkan hanya ALLAH.

kalu ade pun, dusta belaka.

Jadi fikir-fikir kan la ye..

urmm..Selain tu?

Sedarkah kita bahawa setiap daripada kita ni ialah seorang Dai'e?
ha,Bai'e??
Bukan Bai'e..tapi DAI'E iaitu,pendakwah. Heisy..

Ape tu dakwah?

dakwah membawa maksud setiap kegiatan yang bersifat menyeru, mengajak dan memanggil orang untuk beriman dan taat kepada Allah s.w.t sesuai dengan garis akidah, syariat dan akhlak Islamiah.

maka, kita bertanggungjawab dalam menyebarkan dan memperkenalkan kalimah

kepada semua orang diatas muka bumi ni..


Firman ALLAH swt;


Dia menamakan kamu: Orang-orang Islam semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran)
ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran
perbuatan kamu dan supaya kamu pula layak menjadi orang-orang yang memberi
keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah).
(Surah Al-Hajj 22: Ayat 78).


Kite ni menganut agama ape ye, ISLAM kan?
firman ALLAH lagi;

"Kamu(wahai umat nabi Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) buat manusia (kerana) kamu menyuruh manusia berbuat segala yang baik dan melarang daripada segala perkara yang mungkar (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah swt"
(A'li-I'mran:110)


"Dan hendaklah ada antara kamu satu golongan yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh orang berbuat segala perkara yang baik serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat sedemikian ialah orang yang berjaya."
(A'li-I'mran:104)


Dalam sebuah hadith;


Hazrat Abu Sai'd al-Khudri r.a berkata bahawa saya mendengar Rasulullah saw bersabda; "Sesiapa antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu, hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya dan kalau itu pun tidak mampu, hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang demikian itu adalah iman yang selemah-lemahnya." (dipetik daripada kitab at-Taghrib, Hadith Riwayat Tirmizi, Muslim, Nasai, dan Ibnu Majah)


Banyak lagi Hadith dan ayat Al-Quran yang menerangkan kepentingan berdakwah.
____________________________________________________________


Dikisahkan bahawa di sebuah kampung, terdapat penduduk yang beribadah dengan amalan yang hampir sama taraf dengan Ibadah para Nabi.


Tapi Akhirnya, mereka semua diazab.


Nak taw kenapa?


Kerana mereka semua mementingkan diri sendiri dan beramal untuk diri mereka tanpa memikirkan orang lain.


Bila terlihatnya mereka dengan maksiat di hadapan mata, mereka hanya memandang dan berkata.


'Amal sendiri-sendiri, Wat jahat sendiri tanggung, Kubur lain-lain"


mereka hanya berlalu, dan membiarkan maksiat terus berlaku.


Last-last, ape jadi?


Mereka semua diazab. Nau'zhubillah.
_________________________________________________________________



Kita juga adalah seorang khalifah di atas muka bumi.
firman Allah swt;

''Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ''Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.''
(al-Baqarah:30)


atau dalam kata lain, khalifah tu pemimpin.


Ha?


Ape pulak..


Saye orang biase je.. ta penah pule jadi pemimpin orang segale ni..


Udah tu, awak tu bukan orang? Khalifah disini bukan hanya bermaksud pemimpin dalam masyarakat atau negara. Tapi kita juga menjadi pemimpin kepada diri kita sendiri serta, Allah berfirman;


"Ingatlah ketika ALLAH berfirman pada para Malaikat; "Sesungguhnya aku hendak menciptakan seorang khalifah dimuka bumi"
(al-Baqarah: 30)


Maknenye, ALLAH mempertanggungjawabkan kita untuk menjaga bumi ni sesuai dengan perlantikan kita sebagai Khalifah di muka bumi. Jika kita tidak menjaga bumi ini sebaik-baiknya, maka camni la jadinya:-





Kerosakan dan maksiat berlaku di sana-sini. Perkara ini telah pun berlaku. Maknanya, konsep Khalifah di muka bumi menurut ISLAM tidak dihayati dengan sebaik-baiknya. Peranan Khalifah tidak hanya dibataskan kepada pemimpin negara, Parti politik atau ape-ape pun.

Secara ringkasnya, manusia itu Khalifah kepada :-

  1. Diri sendiri
  2. Bumi
  3. Orang dibawah tanggungannya.
Maka:

>MANUSIA memimpin dan menjaga bumi daripada kerosakan
>PEMIMPIN NEGARA memimpin negara, rakyat, menjaga segala keperluan rakyat, dsb
>BAPA, memimpin isteri dan anak-anaknya untuk mendekatkan diri kepada ALLAH swt.
>IBU,memimpin anak-anak, dan mendidik mereka dengan akhlak yang mulia.
>INDIVIDU, memimpin diri sendiri dan mengelakkan diri daripada berlaku zalim terhadap diri sendiri dan orang lain.

Faham setakat ni?

Faham..faham..faham..

Alhamdulillah..:)
_____________________________________________________
Asal Anda?

Ape Anda kate tadi, asal Shah Alam ye..?
PEPIAS Cawangan Shah Alam terhebat kan?

Hahah.. Promot Cawangan sendiri le pule.. :P

Sebenarnya Anda, soalan saye ini menginginkan jawaban fitrah daripada anda. :)


Dalam Al Qur'an disebutkan bahawa proses asal kejadian manusia ini terdiri daripada tujuh peringkat.


Pertama#: Dalam surah Ar Rahman ayat 14: "Dia menjadikan manusia seperti tembikar (tanah yang dibakar)". Yang dimaksudkan dengan kata "Shal-shal" di ayat ini ialah: Tanah kering atau setengah kering yakni "Zat pembakar" atau Oksigen

Kedua#: Dalam ayat itu disebutkan juga kata "Fakhkhar" yang maksudnya ialah "Zat Arang" atau karbon.

Ketiga#: Dalam surah Al Hijr, ayat 28: "dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menciptakan seorang manusia dari tanah kering dan lumpur hitam yang berbentuk". Dalam ayat ini, tersebut juga "shal-shal" yang telah saya terangkan terangkan tadi, manakala kata "Hamaa-in" dalam ayat tersebut merujuk "Zat Lemas" atau Nitrogen.

Keempat#: Dalam surah As Sajadah ayat 7: "Dan Allah menjadikan manusia berasal daripada tanah". Yang dimaksudkan dengan kata "thien" (tanah) dalam ayat ini ialah "Atom zat air" atau Hidrogen.

Kelima#: Dalam Surah Ash Shaffaat ayat 11: "Sesungguhnya Aku (Allah) menjadikan manusia daripada Tanah Liat". Yang dimaksudkan dengan kata "lazib" (tanah liat) di ayat ini ialah "Zat besi" atau ferrum

Keenam#: Dalam Surah A'li I'mran ayat 59: "Dia menjadikan Adam daripada tanah kemudian Allah berfirman kepadanya "jadilah engkau, lalu ia berbentuk manusia". Yang dimaksudkan dengan kata "turab" (tanah) di ayat ini ialah: "Unsur-unsur zat asli yang terdapat di dalam tanah" yang dinamai "zat-zat anorganis".

Ketujuh#: Dalam surat Al Hijr ayat 28: "Maka setelah Aku sempurnakan (bentuknya), lalu Kutiupkan ruh-Ku kepadanya"

Wah, hebatnye ALLAH..

demikianlah tujuh unsur dalam asal kejadian manusia menurut Al-qur'an yang di ambil dari K.H. Bahaudin Mudhary, almarhum (1920 –1979).

Kita ni begitu kompleks sebenarnya.

Hadith Nabi saw:

"Telah bersabda Rasulullah SAW dan dialah yang benar dan dibenarkan. Sesungguhnya seorang diantara kamu dikumpulkan pembentukannya (kejadiannya) dalam rahim ibunya (embrio) selama empat puluh hari. Kemudian selama itu pula (empat puluh hari) dijadikan segumpal darah. Kemudian selama itu pula (empat puluh hari) dijadikan sepotong daging. Kemudian diutuslah beberapa malaikat untuk meniupkan ruh kepadanya (untuk menuliskan/menetapkan) empat kalimat (macam) : rezekinya, ajal (umurnya), amalnya, dan buruk baik (nasibnya)." (HR. Bukhari-Muslim)

Sat3.. nak tanye, kalu dah ditetapkan pasal rezeki, amal, dan buruk nasib, mengapa perlu kita susahkan diri kita sedangkan semua itu telah ditetapkan?

Anda,
Firman ALLAH swt;

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." Surah Ar-Ra'd (ayat 11)

Allah tak kejam..

Hidup ni berdasarkan pilihan. Jika kita memilih untuk kufur, maka kufurlah jadinya. Jika memilih untuk menjadi baik, maka baik pula yang kita dapat balasannya.

Tidak pula ALLAH menetapkan seseorang untuk masuk ke neraka melainkan itu adalah pilihan individu itu sendiri.

“Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah dan jika ada kebajikan sebesar zarah niscaya Allah akan melipatgandakan dan memberikan dari sisi-Nya pahala yg besar.”

Hadith Nabi saw:

"Ketika aku mengiringi jenazah di perkuburan Baqi' Al-Gharqad (di Madinah). Lalu Rasulullah s.a.w menghampiri kami lantas baginda duduk dan kami juga duduk di sekitarnya. Baginda memegang sebatang tongkat dan menghentakkan tongkat itu ke tanah. Baginda kemudiannya menggariskan tanah dengan tongkat tersebut dan bersabda: Setiap orang dari kamu, setiap jiwa yang bernafas telah ditentukan oleh Allah s.w.t tempatnya di Syurga atau di Neraka. Begitu juga nasibnya telah ditentukan oleh Allah s.w.t, apakah dia mendapat kecelakaan atau kebahagiaan.


Sayidina Ali k.w berkata: Seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah! Kenapa kita tidak menunggu ketentuan kita terlebih dahulu kemudian barulah memulakan amal ibadat? Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang termasuk dalam golongan yang mendapat kebahagiaan, sudah pasti dia mudah melakukan amalan golongan bahagia. Begitu juga sesiapa yang termasuk dalam golongan yang mendapat kecelakaan, dia juga sudah pasti mudah melakukan amalan golongan celaka. Baginda bersabda lagi: Lakukanlah amalan kerana segala-galanya dimudahkan.


Golongan yang mendapat kebahagiaan akan dimudahkan melakukan amalan golongan yang mendapat kebahagiaan. Manakala golongan celaka pula akan dimudahkan melakukan amalan golongan celaka. Seterusnya baginda membaca ayat Yang bermaksud: Adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertakwa dengan melakukan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya serta dia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik, maka sesungguhnya kami akan memberikan dia kemudahan untuk mendapat kesenangan Syurga.


Sebaliknya orang yang bakhil daripada berbuat kebajikan dan merasakan cukup dengan kekayaannya dan kemewahannya serta dia mendustakan perkara yang baik, maka sesungguhnya kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesusahan dan kesengsaraan."

ALLAH MAHA Adil!
Jadi, berusahalah untuk jadi yang terbaik ye!!

Ni nak bagitau ni. Kita ni sangat lemah sehingga ketika dalam rahim ibu pun, kita terpaksa berkongsi makanan dengan ibu kita.

Rasa-rasanya, kalu dibolehkan untuk makanan itu disekat daripada sampai kepada kita, hidup tak kita sekarang?

Sah2 la mati kebulur dalam perut tuh.

Siapa pula yang bagi kita makan?

Tentulah ALLAH.

Walaupun semiskin mana pun seorang ibu tu, bila dah ditetapkan ALLAH untuk bayi dalam kandungan tu lahir, ai pasti akan lahir. Kehidupan dalam rahim tu pulak, ialah kehidupan yang amat "mengenyangkan". :)

Kita berasal daripada sari pati tanah yang apabila jatuh ke tanah, ayam ta patuk, itik tak sudu. Nak katekan hinanya kite ni. Tapi kita diangkat ke satu mercu,

Yang tarafnya lebih tinggi daripada semua makhluk yang ada diatas muka bumi ni.

Yang lebih baik daripada umat-umat yang terdahulu.

Tapi, sejauh manakah martabat itu diangkat, sekiranya kita bertindak seperti binatang dan melanggar fitrah??

FIKIRKAN. :)

_________________________________________________________________________

Kampung Anda?

Wah, Pulau Pinang?

Pulau Mutiara Tu eh??

chantek gile kat sane kan? :)

Wah..Wah..Wah.. :))

Tu ke jawaban yang awak nak?

Anda rase?

Tak...

Pandai..:P

Saye ringkaskan oke.. saye taw, Anda ta suke saye celoteh panjang-panjang ni. Tengok muke pun da taw :P

Jadi, dimanakah Perkampungan kita, Ya, semestinya, persinggahan selepas kematian kita. Alam Barzakh, iaitu perkuburan.



Apa yang dialami time dalam kubur?


Roh itu naik ke langit dan diperlakukan sesuai dengan amalnya di dunia.

Bila roh itu berasal dari orang yang beriman, maka pintu langit akan dibukakan untuknya dan disambut dengan hangat.

Sebaliknya, bila roh itu dari orang kafir, zalim dan berlumur dosa, maka pintu langit akan tertutup untuknya dan mendapat perlakuan yang hina.

Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, sekali-kali tidak akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan tidak mereka masuk surga, hingga unta masuk ke lubang jarum. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat kejahatan.
Bahkan roh itu akan dicampakkan dari pintu langit sebagaimana firman Allah SWT:

Barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka adalah ia seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh. .

Dua ayat inilah yang diucapkan oleh Rasulullah SAW di dalam hadits shahih yang panjang ketika menjelaskan bagaimana ruh orang beriman dan ruh orang jahat. Salah satu potongannya dinukilkan berikut ini:

Rasulullah SAW bersabda, ”…Lalu roh jahat itu dikembalikan ke dalam jasadnya dan dua malaikat mendatanginya seraya bertanya, ”Siapakah rabb kau? Orang itu menjawab;

"hargh!..aku tak taw”.

Malaikat itu bertanya lagi,”Siapakah manusia yang diutus kepada kalian?”.

“hargh!..aku tak kenal”, jawabnya.

Lalu diserukan suara dari langit bahwa dia telah mendustakan hamba-Ku.

Maka dekatlah dengan neraka dan dibukakan pintu neraka hingga panas dan racunnya sampai kepadanya. Lalu kuburnya disempitkan hingga tulang-tulang iganya saling bersilangan.

Dan didatangkan kepadanya seorang yang wajahnya buruk, pakaiannya buruk dan baunya busuk dan berkata kepadanya;
”Berbahagialah dengan amal jahatmu. Ini adalah hari yang kamu pernah diingatkan.

Dia bertanya,”siapakah kamu, wajahmu adalah wajah orang yang membawa kejahatan?” “Aku adalah amalmu yang buruk”. “Ya Tuhan, jangan kiamat lagi!”

Mudah-mudahan kita mati dalam keadaan beriman dan ISLAM.
Dijauhkan daripada azab kubur.
Dan dimudahkan segala urusan.
Amin Ya rabbal A'lamin.

Cita-cita Anda?












Jadi orang kaya menjelang umur 23 tahun?

Jangan Mention ape-ape..

Lorh, saye tak cakap ape-ape pun lagi..

Saye dah taw ape jawabannya. :)

Orait, kalu camtu saye berminat nak tahu daripada awak pule. :)

Mendapatkan Mardhotillah..

Apa itu Mardotillah?

Keredhaan ALLAH la..

"sesungguhnya, Solatku, Ibadahku, Hidup, dan Matiku Hanya untuk ALLAH, Tuhan Sekalian Alam"

saye pakai pengiraan ni:









Maknenye, untuk mendapatkan Redha ALLAH, perhambakanlah diri kita sepenuhnya kepada ALLAH.

Bila hidup tidak diredhai, maka dunia ibarat neraka yang Abadi.

Bibir mungkin boleh tersenyum, tapi hati sentiasa tiada tenteram.


Dan pasti dan pasti, cita-cita kita ialah SYURGA ALLAH swt.


:)

Alhamdulillah..saye juge begitu.. sape tamao masuk Syurga kan?? tempat di sempurnakan semua kemahuan NAFSU kita yang kita tahan di dunia. jika nak diterangkan gambaran al-Quran tentang syurga kat cni, amat-amatlah panjang. InshaALLAH, pada post yang mendatang, saye akan selitkan tajuk ini. :)

Bagaimana Mahu mencapai cita-cita anda?
Hurmm..

Takpe, yang ni bia saye yang bagitaw..

Orait! :)

Untuk mencapai cita-cita ni, kita mestilah memiliki dan me'MUSLIM'kan diri kita dari setiap sudut.

Camne tu?

camni;

  • Saya mestilah Muslim dari sudut Akidah
  • Saya mestilah Muslim dari sudut Ibadah
  • Saya mestilah Muslim dari sudut Akhlak
  • Saya mestilah Muslim dari Sudut Syariat
Muslim dari sudut Akidah, Iaitu
Saya mestilah beriman bahawa pencipta alam ini adalah Allah, Tuhan
yang Maha Bijaksana lagi Berkuasa, Maha Mengetahui serta tidak
memerlukan pertolongan sesiapapun. Buktinya jelas pada kejadian alam
ini yang penuh dengan keindahan, kerapian dan keseimbangan, saling
perlu memerlukan di antara juzuk dengan juzuk yang lain. Adalah
mustahil semua kejadian ini akan kekal dan berterusan sekiranya tidak
berada di bawah penjagaan Tuhan yang Maha Tinggi lagi Maha Kuasa.

Firman Allah s.w.t

Kalau ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan yang lain dari Allah, nescaya
rosaklah pentadbiran kedua-duanya. Maka (bertauhidlah kamu kepada Allah
dengan menegaskan): Maha Suci Allah, Tuhan yang mempunyai Arasy, dari apa
yang mereka sifatkan. (Surah Al-Anbiya' 21: Ayat 22)

Muslim dari sudut Ibadah iaitu :

Ibadah ini juga memberi kesan yang mendalam di
dalam perhubungan manusia dengan makhluk lainnya. Begitu juga dengan
ibadah-ibadah dalam rukun Islam seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji
serta amalan-amalan lainnya yang dilaksanakan untuk mendapat keredaan Ilahi
dan dalam mengamalkan Syariat-Nya adalah termasuk dalam pengertian
'ibadah. Bertitik tolak dari pengertian inilah Islam menetapkan supaya seluruh
hidup manusia dipelihara agar menjadi 'ibadah dan taat kepada Allah s.w.t
seperti yang dinyatakan oleh Allah:
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki
pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan
kepadaKu. Sesungguhnya Allah Dialah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian
makhlukNya, dan Dialah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga,
lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya. (Surah Al-Zariyat 51: Ayat 56-58)

Firman Allah seterusnya:
Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah
untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (Surah Al-
An'am 6: Ayat 162)

Muslim dari sudut Akhlak:

Saya mestilah Mencontohi Akhlak Rasulullah saw. Dan mengikut Sunnah Nabi saw.

Muslim dari sudut Syariat:

Saya Mestilah Mengamalkan setiap sesuatu dan membatasinya dengan undang-undang dan syariat ISLAM. Taat kepada ALLAH.

Apa yang Anda buat disini?


Hum..dalam banyak2 soalan, soalan ni paling memusykilkan.


Awat?


sebab saye yang tulis, saye yang jawab balik.. :P


Ye tak ye, kite ni orang yang same. Jadi, bia saye yang jawabkan.

Orait, teruskan..


Tak lain tak bukan, berkongsi Ilmu lah.. :)
Baik, teruskan dengan soalan berikutnya;


Kemana hala tuju Anda?














Anda jawab, tak tahu..


okelah, mungkin awak ta paham.. Saya bagi soalan mudah ye..

Apa matlamat hidup awak sebenarnya?

Oh, dah tentu la nak berjaya. Nak jadi yang the best among the best! :)Na jadi terhebad!


Bagus, saye juga begitu!


Dari kecil saya dilahirkan..


Mak saye tatang saye macam minyak yang penuh...


Kalau Anda tanye saye, adakah saye bahagia?


Tentunya saya bahagia...


Tapi sampai bila??


Ketika saya beumur 6 tahun..


Mak masukkan saya dalam sekolah rendah..


Awak tau tak, straight dari darjah 1 sampai 6 saya dinobatkan sebagai pelajar terbaik. Markah full ye memanjang.. Sampai le saye dapat result UPSR. Straight A's!


Kalu awak tanye saye, Bahagia tak?


Tentunya saya bahagia..


tapi sampai bila??


Ayah hanta Saye masuk sekolah menengah berasrama penuh..


bila masuk tingkatan 3..Saye amek PMR..


Awak taw ta.. Saye dapat Straight A's lagi..


Kalu awak tanye saye, saye bahagia tak?


Agak2 ape jawaban saye?


Mestila bahagia..


Tapi sampai bila??


Pastu, saye amek SPM..


Saye dapat Straight A's lagi..!



tentu awak tanye lagi, Bahagia tak?

Tentunya saya bahagia..

tapi sampai bila??

Bila saye da dewasa.. bekerja, saya dapat banyak duit..

awak tanye, saye bahagia tak?

Bahagia!!

tapi sampai bila??

saye dapat, isteri cantik.. anak sume comel2..

Kalu awak tanye saye, saya Bahagia tak?

Tentunya saya bahagia..

tapi sampai bila??

saya nak mati dah..

saya akan bertemu dengan Tuhan saya..

agak-agak awak lah.. adekah saye masih bahagia pada waktu bertemu tuhan saye nanti??

Jadi, kemana Hala tuju saya?

satu-satunya...

Saya mahu bahagia ketika bertemu dengan tuhan saya Kelak..

Apa impian saya?

Di Jauhkan Daripada AZAB API NERAKA.


InshaALLAH, akan saye kupaskan tajuk halaqah yang lain pada waktu mendatang :)

So, Kesimpulan untuk Halaqah pertama program kelape:


  1. Manusia diciptakan bukan sia-sia. Setiap manusia mempunyai peranan masing2
peranan utamanya ialah sebagai:

  • Hamba
  • Khalifah
  • Pendakwah
2. Asal manusia itu adalah daripada sari pati tanah (mani) dan terbentuk dalam rahim dalam keadaan lemah.
3. Perkampungan hakiki manusia itu ialah kubur.
4. Cita-cita hendaklah ditujukan untuk mendapat Redha Allah dan Syurga.
5. Jika hendak mencapai cita-cita, hendaklah membetulkan segalanya iaitu, mestilah muslim dari sudut Akidah, Ibadah, Akhlak, dan Syariat.
6. Hala tuju - ingatlah tentang kematian. Dan mohonlah untuk dijauhkan dari azab api neraka.

SELESAI HALAQAH 1#

Jumpa lagi pada halaqah ke 2! :)

InshaALLAH.:)

1 comment:

bUngA_buLan said...

wahwah...post yang bagus sgt2 n isi yg menarik...tp tuan punye blog kena adjust template n design blog semula laahh..sbb nnt susah nk baca..well, overall bagus n menarik! kkalkan post2 yg b'mklumat mcm nie utk di kongsi bersama.. (^_~)v

There was an error in this gadget

Jumlah Pengunjung