03 September 2009

Saya Mestilah Muslim Di Sudut 'Aqidah (3)

Pada artikel yang lepas, kita bersama telah membincangkan tentang 7 perkara di dalam memastikan kita benar-benar meyakini bahawa Aqidah yang benar adalah Aqidah Islam. Ia bukan sekadar pembacaan semata-mata, tetapi biarlah ia melalui kefahaman yang berasaskan dalil dan perbincangan yang kuat berkenaan tentang keimanan khususnya kepada Allah s.w.t serta pesuruh-Nya, Nabi Muhammad s.a.w.


7 perkara yang telah kita bincangkan bersama dan adalah perlu untuk kita pastikan dalam pengukuhan aqidah yang benar tehadap diri kita. Bagaimana? Adakah ianya memberikan kesan hasil dari pembacaan kita atau sekadar baca sahaja? Teroka dengan hati dan pemikiran kita agar dapat mengubah suasana serta pegangan aqidah kita. 7 perkara yang telah dibincangkan bersama adalah seperti beriku;

1. Beriman bahawa pencipta alam ini adalah Allah, Tuhan yang Maha Bijaksana lagi Maha Berkuasa, Maha Mengetahui serta tidak memerlukan pertolongan sesiapapun.
2. Beriman bahawa Tuhan yang Maha Mulia tidaklah menciptakan segalanya dalam keadaan yang sia-sia atau tidak berguna.
3. Beriman bahawasanya Allah s.w.t telah mengutuskan para Rasul-Nya bersama dengan kitab-kitab-Nya dengan tujuan untuk mengajar kita Ummat Manusia agar mengenali Dia Yang Maha Esa, juga memahami bagaimanakan perjalanan dan matlamat kehidupan sebagai seorang manusia bermula dari kelahirannya sehinggalah kembali kepada rahmat Allah.
4. Beriman bahawa sesungguhnya matlamat kewujudan kita sebagai manusia adalah untuk mengenali dan memahami kewujudan Allah s.w.t.
5. Beriman bahawa ganjaran bagi orang mukmin yang memperjuangkan agama Allah untuk diri mereka juga tetangga dan saudara mereka adalah syurga.
6. Beriman dengan sesungguhnya bahawa setiap manusia itu melakukan kebaikan dan kejahatan adalah di atas pilihan diri mereka sendiri. Namun, setiap kebaikan itu tidak akan berlaku melainkan dengan taufiq dan hidayah dari Allah s.w.t kepada manusia.
7. Beriman dengan sesungguhnya bahawa urusan perjalanan dan penciptaan undang-undangn itu adalah hak mutlak Allah s.w.t.


Mari kita lanjutkan perbincangan kita kepada beberapa perkara lagi dalam memastikan kita ini amat Muslimnya dari sudut Aqidah pegangan yang menjadi asas keislaman kita. Keadaan ini perlu dihayati dan difahami sebaik mungkin agar kita tidak mudah goyang dengan setiap hasutan dan gangguan yang mampu menerjah dan menjatuhkan keyakinan diri kepada kepada Allah s.w.t serta rasul-Nya s.a.w. Ikuti sambungannya di

http://artikelkamz.blogspot.com/2009/09/saya-mestilah-muslim-di-sudut-aqidah-3.html

No comments:

Jumlah Pengunjung