26 June 2009

Persaudaraan dan kasih sayang



(Iklan Raya Haji/korban/Aidiladha - Petronas 2003)

Ini adalah antara iklan raya yang paling kelakar, dan paling beri banyak makna tentang persaudaraan, dan menjadi anak soleh. Hati ibu harus dijaga sebaiknya. Hakikatnya, manusia tidak sempurna. Namun, usaha yang bersungguh-sungguhlah yang memungkinkan manusia menuju arah yang hampir sempurna.

Kerjasama, saling-memahami, dan lakukan yang terbaik walaupun apa cubaan yang datang. Begitu juga dalam organisasi, dan persekitaran kita. Kan tidak mudah untuk memuaskan hati orang ramai. Namun, ia bukan alasan untuk tidak memuaskan hati walau sesetengah orang. Kata orang, lebih baik sesuatu, daripada langsung tiada.

Lantaran, usaha yang kreatif, kritis, dan luar dari kebiasaan memungkinkan yang mustahil menjadi realiti. Yang penting, apa yang sanggup kita korbankan? Masa? keringat? ego? wang? budaya? atau apa? Kita tahu apa yang berlaku disekeliling kita. dan Allah maha tahu apa yang kita tidak ketahui. Lakukan saja. (just do it), demi persaudaraan dan kasih sayang. Menjaga hati ibu itu wajib; menjaga hubungan persaudaraan (ukhuwah) juga wajib.

Akhir sekali, mungkin iklan ini dapat beri kesimpulannya;



(imayu05.blogspot.com)








1 comment:

Ciptaan Terhebat said...

Alhamdulillah, ana setuju sangat, kita kena teruskan, jangan menoleh kebelakang, Allah pasti berikan ganjarannya InsyaAllah...

Kerana ukhuwah yang utuh kukuh dan teguh adalah ukhuwah yang di bina atas dasar iman, ihsan dan ikhlas...

http://kamarulazami.blogspot.com
http://iqclassmanagement.blogspot.com

There was an error in this gadget

Jumlah Pengunjung