23 June 2011

Jiwa orang muda

Jiwa orang muda sentiasa membawa kepada tindakan yang diluar dugaan. Tindakan yang belum tentu membawa kepada kebaikan, dan begitu juga belum tentu membawa kepada kemusnahan. Tindakan luar duga ini mungkin kerana kenaifan, atau sebenarnya mereka tahu lalu bersedia untuk menerima risiko. Agresifnya orang muda adalah penting untuk kematangan dan kemajuan. Saya menggunakan istilah kematangan, bukan kerosakan kerana suatu tindakan akan memungkinkan sebarang hasil sama ada baik atau buruk; kedua-duanya akan membawa kepada kematangan. Berbeza dengan langsung dengan tiada tindakan; pasti akan menghasilkan kejumudan. Mungkin atas dasar ini, suatu tindakan perlu didasari dengan ilmu pengetahuan untuk meminimumkan risiko kerosakan.

Jiwa orang muda walau didasari dengan ilmu pengetahuan, sifatnya yang buas perlu merasai sendiri pengalaman tertentu, memungkinkan kota keilmuan seseorang sering tewas dengan langkah pencak hati dan semangat yang mencakari kota ilmu yang biasanya hebat pada teorinya namun tidak lekat di kepala. Selagi anggota tangan, badan dan kaki tidak merasa pahit-jerih dan keringat menitis ke bumi, maka jiwa itu tidak akan tenang. Maka, lontaran emosi perlu disambut! Benak minda jelas dan segar, menyatakan ‘ikut hati, mati; ikut rasa, binasa’; namun, itulah peperangan dalaman yang sukar digambarkan jika tidak pernah merasai jadi orang muda. Ya, semua orang walaupun sudah melalui usia senja, belum tentu merasai jadi orang muda.


Inilah masalah umat yang enggan dimatangkan dengan pengalaman yang dijana dan dibina secara sukarela. Kita ini, umat yang mahu dimatangkan oleh keadaan. Maknanya, berubah apabila dipaksa untuk berubah. Tidak mahu berubah apabila dalam keadaan selesa. Walhal, tidaklah selesa manapun.. tertipu dengan keselesaan yang tidak selesa. Kata pepatah, ‘alah bisa tegal biasa’. Kemudian, ditanya mana inovasi kita? Semak semula bila kali terakhir kita berubah?Ertinya, jiwa kecil pada jasad yang senja! Hanya mereka yang melalui pengalaman orang muda akan bisa mematangkan jiwa untuk terus menjadi dewasa. Lantaran, jasad akan menjadi dewasa seiring dengan jiwa.

Tidak pula bermakna ilmu itu tidak perlu. Ilmu itu maha penting untuk membezakan antara orang alim dengan yang jahil. Tidaklah sama kedua-duanya. Kemuliaan seorang manusia ditentukan dengan ilmu yang ada padanya. Ilmu Tuhan sangat luas. Bukan sekadar ilmu akademik semata-mata. Ilmu yang lebih penting, adalah ilmu untuk menambah dekat seseorang dengan Tuhan sebagai hambaNya yang soleh, serta menambah dekat seseorang dengan makhluk Tuhan sebagai khalifah mentadbir bumi dengan adil dan bijaksana. Lantaran itu, memiliki ilmu adalah suatu yang wajib bagi setiap insan, tidak kira agama apa sekalipun. Semakin kita memiliki ilmu, semakin dekat kita dengan kerelaan untuk berubah dan merobah diri dan sekeliling kita menjadi lebih baik dan menghampiri kesempurnaan.

Pra-syarat untuk mempunyai jiwa yang besar adalah jiwa muda yang rela belajar dan diajar, mengikut sunnah yang ditinggalkan oleh Rasulullah SAW, berlandaskan tradisi yang disanadkan turun temurun melalui ulama yang muktabar. Malahan, segala prinsip kehidupan seharusnya diteladani daripada baginda. Siapa lagi yang mampu menterjemahkan cara hidup Islam yang serba sederhana selain daripada Rasulullah SAW? Maka, jiwa muda Rasulullah SAW perlu diteladani sepenuhnya untuk menjadi matang, berilmu, dan seterusnya menjadi umat yang terbaik di kalangan manusia. Kalau kita percaya di syurga adalah yang terbaik, maka percayalah bahawa jiwa muda adalah jiwa yang terbaik. Bukankah di syurga, semua orang adalah muda-muda belaka? Pasti ada perkara yang maha penting untuk dicari dan digali yang sangat berharga pada jiwa orang muda.

Marilah kita membina, membangunkan dan membesarkan jiwa kita dengan jiwa muda. Selagi jasad masih muda, selagi jiwa masih suci dari noda dan dosa. Raikan sunnah, penuhi semangat hijrah. Depani umat pada barisan paling hadapan. Jihad masa muda sebelum tiba masa tua. InsyaAllah, umat masa depan akan terbina dengan jasad-jasad yang matang yang punya jiwa yang besar. Jiwa orang muda! Mulakan dengan lakukan perubahan. Mulakan sekarang!



(Sumber : http://imayu05.blogspot.com/2011/06/jiwa-orang-muda.html )

No comments:

There was an error in this gadget

Jumlah Pengunjung