01 March 2011

LAKEP 2011- Ilmu DitiMba, Memori Terpahat...

SG CONGKAK,- Pada 25-27 Februari 2011 telah berlangsung sebuah program tahunan PEPIAS iaitu Latihan Asas Kefasilitatoran dan Pengurusan Program (LAKEP 2011). Program ini telah disertai lebih kurang 60 orang peserta yang datang dari ketujuh-tujuh cawangan PEPIAS. Akhirnya PEPIAS berjaya mengumpul ahli daripada setiap cawangan yang ada. LAKEP telah berlangsung di Kem Rimba Ria Suara Hutan, Sg. Congkak. Suasana yang nyaman, melihat sungai mengalir, pohon-pohon melambai sudah cukup membuat peserta-peserta tertarik dan seterusnya meletakkan niat untuk berada di sini dengan tujuan kerana Allah Taala untuk menuntut ilmu sebanayk mungkin.

~PERATURAN KE 88 - SUKAKANNYA ! GANDAKANNYA!~

Alhamdulillah...Segala puji kepada Illahi,Walaupun perlu membayar sebanyak RM20 setiap orang, namun kekuatan PEPIAS yang ada, tidak menghalang peserta untuk menimba ilmu selama 3 hari 2 malam disana. Selama program berlangsung, peserta telah didedahkan secara asas tentang definisi,peranan dan etika fasilitator serta pelaksanaan Latihan Dalam Kumpulan secara teori dan pratikal. Konsep fasilitator juga digabungkan dengan konsep Hamba,Khalifah dan Daie seterusnya ia membentuk Fasilitator Muslim yang Dinamik. Inilah perbezaan fasilitator PEPIAS dan fasilitator biasa. Penat lelah kita lalui bersama..Ukhwah terbina kita salurkan kepada jalan yang telah terbentang.

~SELAMATKAN KELUARGA KITA~

Sepanjang disana, kami dihidangkan dengan masakan oleh katering PEPIAS sendiri..Terima kasih kepada Geng Dapur yang diketuai oleh Izzah. Penjimatan telah berlaku. Sebanyak 4 LDK telah dijalankan, 2 ceramah iaitu Ceramah Komunikasi oleh Abg Muhsen dan Ceramah HKD oleh ABg Syukur. Peserta juga perlu menempuhi Hikayat LAKEP 2011 yang bertemakan konsep 4KA. Banyak ilmu dan pengalaman yang telah dipelajari oleh peserta LAKEP kali ini. Setelah hampir 2 tahun LAKEP tidak dijalankan secara berpusat, dengan penganjuran kali ini, ia diharap berjaya memberi peluang untuk kita belajar sesuatu dan menjadi permulaan untuk kita mengatur langkah dalam bidang fasilitator yang begitu sinonim dengan PEPIAS.

~SERULAH SEMANGAT KEKUATAN PEPIAS (KEKUPES)~

PEPIAS mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada semua yang terlibat terutama sekali kepada barisan komiti, fasilitator, jurulatih dan tidak lupa juga kepada semua peserta LAKEP yang bersemangat luar biasa. Jumpa lagi kita semua di program mendatang. Moga ilmu yang dipelajari dipratikkan sebaik mungkin. Bukan hanya dibibir semata-mata.

~ GENERASI PENERUS HARAPAN UMMAH ~

Di bawah ini disertakan gambar-gambar sepanjang LAKEP 2011..



-Barisan Fasi & Komiti -Team Helwani LAKEP 2011

3 Jejaka LAKEP 2011


Hang Jebat Juara! -Komitednye Geng Dapur.

Sesi Post Moterm..Ade drama di sebaliknya..

Sesi majlis Penutup


Ceria bersama.


Group Abg Acap... Sesi Aple menguasai permainan




Situasi yang berbeza..Geng Fasi & Geng Dapur

Ceramah Komunikasi





Halaqah : Man Ana?





Group Hang Jebat vs Tok Gajah (eh silap Tok Janggut)

Group SJT vs Tun Dr Mahathir



Tepuk..Tepuk..Tepuk KEKUPES
Pak Pak Ke...Pak Pak Ku..Pak Pak Pes Pakpak Pak Pak
Semangat...KEKUPES...

No comments:

Jumlah Pengunjung