05 December 2010

NASIHAT: SEMOGA DAPAT MENGHILANGKAN HIJAB2 DI DALAM HATI KITA


Di zaman sekarang ini merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialism, segala sesuatu adalah bernilai dengan nilai harta. Manusia cakar-mencakar untuk memperolehi sebanyak mungkin harta kekayaan. Mereka tidak mempedulikan dari mana datangnya harta yang diperolehi, apakah dari sumber halal atau dari sumber yang haram. Yang penting! Harta dapat dikumpulkan dengan sebanyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu ataupun untuk melayan kehendak isteri, anak-anak atau teman handainya.
Daripada Abu Hurairah r.a berkata: bersabda Rasulullah S.A.W: “Akan datang suatu zaman seseorang tidak mempedulikan dari mana ia mendapat harta, apakah dari sumber halal ataupun Haram.”

Seorang ulama pernah berpesan bahawa, Nasihat adalah suatu perkara yang dapat menghilangkan hijab didalam hati manusia yang menghijabnya daripada taqarrub kepada Allah. Tanpa kita sedar banyak perkara yang menghijab diri kita untuk dekat kepada Allah. Harta, sifat Ego, duit, sikap mudah berpuas hati dan sebagainya adalah sebahagian perkara yang menghalang kita untuk dekat kepada Allah. Maka, nasihat menjadi wasilah atau asbab yang menjadikan hijab itu dikurangkan atau dihilangkan berkat hidayah dan izin Allah Ta’ala.

Sesungguhnya, pada hari ini, kita banyak menghabiskan masa mengejar dunia. Ketahuilah sahabat sekalian, umur kita semakin hari semakin bertambah, baki umur pula semakin berkurangan, kekuatan yang kita ada semakin malap dan hilang, rambut yang kita ada semakin berguguran, maka ketahuilah setiap Sesuatu di atas muka bumi Allah ini pasti berakhir. Dan begitu jugalah dengan dunia, suatu hari akan hancur dengan kehendakNya.

Sahabat yang dimuliakan, apabila dunia tempat yang kita huni ini hancur, maka kita akan menempuh pula hidup akhirat, di sana segala amalan akan diperhitungkan. Dan disana juga segala bekalan akan dikira, maka jika sedikit timbangan kebaikannya maka Neraka akan menjadi tempat terbaik untuk kita. Namun jika amalan kebaikan kita melebihi amal buruk maka syurga akan menjadi tempat terbaik untuk kita.

Walaubagaimanapun, harus kita sedar bahwa hidup kita didunia ini tidak lama, disini kita hanyalah pengembara yang singgah ditempat persinggahan itulah dunia, dan disini hanyalah tempat untuk kita mengumpul bekalan (itulah iman dan amal) untuk dibawa ke destinasi tujuan kita itulah negeri Akhirat. Ambillah masa untuk kita fikirkkan tentang iman kita. Asas utamanya adalah solat. Pastinya Iman kita sewaktu kita bersolat berada pada tahap yang sangat tinggi. Didalam solat itu sendiri telah diajarkan kepada kita pelbagai pengajaran yang cukup menjadi bekalan menempuh dunia yang fana ini.

Ingatlah, Iman yang berdamping dengan kita sewaktu solat itu seharusnya terus dibawa keluar solat juga. Ketika dalam suasana apapun, pastikan iman sentiasa bersama kita. Janganlah pula kita nodai iman kita dengan perkara-perkara yang sia-sia yang hanya akan memenangkan syaitan laknatullah. Beringat juga supaya dirikan solat tepat pada masanya dengan penuh pengharapan untuk mendapatkan keredhaan Allah.

No comments:

There was an error in this gadget

Jumlah Pengunjung