17 December 2009

Perutusan Maal Hijrah

Mafhum Hadith pertama dalam Kitab Hadith 40 menyatakan:

"Sesiapa berhijrah kerana Allah & Rasul, maka dia akan milikinya dan sesiapa berhijrah kerana wanita yang ingin dikahwininya, maka dia akan milikinya.." (au kama qal)

Setiap dari kita berhijrah. Malah hidup kita sendiri adalah hijrah; dari alam roh ke alam janin, kemudian kedunia dan pengakhiran kembali kepada-Nya semula. Suatu hari yang tak pasti, kita akan kembali ke kampung halaman kita (negeri akhirat) dan Rabb kita akan bertanya kembali perihal janji kita dengan-Nya sebelum ini. Ingatlah janji kita dahulu seperti mafhum Al-Quran:

"Bukankah Aku tuhanmu? Berkata manusia; Bahkan kami naik saksi"

Persoalannya, apakah tuntutan terhadap kita keatas janji itu? Ataukah ia hanya suatu yang sia-sia? Sedangkan Allah tidak layak dengan perkara yang sia-sia. Mafhum Al-Quran:

"Adakah kamu menyangka Aku menjadikan kamu dengan sia-sia?"

Justeru kita haruslah sedar bahawa tujuan hidup kita adalah 2:

1. Hamba kepada Allah semata-mata dan merdeka dari menjadi hamba kepada Makhluk dan dunia.

2. Khalifah yang berfungsi (Functional Chaliph) yang bukan sekadar tahu peranannya, malahan berazam, merencana dan melaksanakan (execute) amanah Khalifah itu sendiri.

Bersempena dengan sambutan Maal Hijrh pada kali ini, saya menyeru seluruh usrati (keluargaku) dalam PEPIAS agar:

1. Memperbaharui niat agar ikhlas bersama keluarga PEPIAS semata kerana Allah

2. Memperbaharui tekad dan azam untuk menjadi Functional Khalifah yang TERBAIK!

3. Mentaati keputusan dan khittah (perancangan) yang telah ditetapkan oleh Majlis SYURA (mesyuarat) tertinggi PEPIAS selagi tidak bercanggah dengan ajaran Rasullullah S.A.W.

4. Meneladani semangat Jihad untuk menginfakkan diri demi Islam seperti peristiwa Hijrah Rasullullah S.A.W dan para sahabat yang mulia.

Selamat memperbaiki diri keluargaku..

Membimbing dengan ilmu & Akhlak.

No comments:

Jumlah Pengunjung