06 April 2009

No Way Out, No Turning Back (Part 2)

8. Bagi menjalankan tujuan hidup kita (purpose of life) sebagai hamba dan khalifah, kita tidak punya pilihan melainkan mesti memajukan diri. Apakah yang menjadikan seseorang itu lebih besar daripada beberapa bilion penduduk bumi? Saisnya? Tidak mungkin! Besarnya manusia adalah peribadinya. Apa yang menjadikan junjungan kita, Rasullah S.A.W dinobatkan sebagai yang pertama dalam buku "100 Most Influential Person in history". Apa yang menjadikan Gengis Khan, Napoleon Bonoparte, Mahatma Gandhi dan Hitler besar didalam sejarah? Ya. Peribadi dan perjuangan mereka. Nilai yang dibawa. Namun Islamlah yang hak untuk kita perjuangkan!

9. Jadi teman-teman sekalian kita tidak punya pilihan melainkan untuk terus berkembang maju sesuai dengan fitrah alam yang berkembang. Harus dimantapkan ukhuwah, organisasi dan persefahaman. Bagi tujuan mendapatkan halatuju yang lebih jelas, PEPIAS pusat telah menganjurkan bengkel pengurusan yang turut menjelaskan Visi Misi PEPIAS. Beberapa cawangan juga Alhamdulillah telah selesai berinduksi dan mendapatkan halatuju masing-masing yang sesuai dengan wakiiyah (keadaan) cawangan masing-masing.

10. Bagi memperkayakan lagi kemahiran sebagai khalifah dan penda'wah, PEPIAS pusat dengan kerjasama cawangan Gombak dan cawangan-cawangan lain telah menganjurkan Latihan Asas Kefasilitatoran PEPIAS (LAKEP). Malah hari ini ramai produk daripada program ini telah terjun ke lapangan praktikal disekolah-sekolah sekitar Selangor dan ramai lagi yang bakal menyusul secara tentatifnya. Beberapa Latihan Kejurulatihan (Training of Trainers) telah ditetapkan dan beberapa siri lagi bakal diatur bagi tujuan pemantapan berterusan.

11. Bagi menyahut dan merealisasikan PEPIAS sebagai gerakan yang punya impak terhadap masyarakat, PEPIAS bakal mengumpulkan "Intelectual Capital" yang akan dimanfaatkan secara optimum bagi membentuk suatu perancangan dan pelaksanaan yang terbaik. PEPIAS bakal mengumpulkan ahli-ahli berbakat yang punya potensi luar biasa bagi merealisasikan Visi PEPIAS dan meneruskan Misi da'wah warisan anbiya' di negeri Selangor ini.

12. Apa yang mesti ditambah oleh ahli jemaah sekalian ialah mencari ilmu dan menjadikannya suatu budaya (Budaya Ilmu). Khalifah tanpa ilmu akan cenderung untuk berlaku zalim dan melakukan kerosakan dimuka bumi Allah ini kerana dia tidak tahu pun apa yang dilakukan adalah salah!

13. Perkasakan dengan kebergantungan kepada Allah dengan menyuburkan amal ibadat sunat (Budaya Rohani). Inilah punca kekuatan yang ulung. Inilah sumber ketenangan. Namun ramai antara kita termasuk saya buat acuh tak acuh terhadap tawaran yang Maha Mencipta ini. Barulah aktiviti dan program kita akan menjadi terbaik (Budaya Aktivisma).

14. Ingatlah, tidak kita berbuat kerja kerana manusia. Tidak kita berbuat kerja kerana ingin memuaskan hati pihak lain dan tidak pula kerana ingin buktikan kepada orang. Buat kerja kerana Allah. Jadikan teguran dan penilaian luar itu sebagai faktor pengawal (Controlling Factor) bagi membetulkan pemanduan kita yang terkadang terbabas kerana letih, mengantuk atau tertidur. Mari bermuhasabah dan nasihat menasihati antara kita secara telus. Ayuh Maju! Moga Islam kembali tertegak paling tinggi. No Turning Back.

No comments:

There was an error in this gadget

Jumlah Pengunjung