06 April 2009

No Way Out, No Turning Back (Part 1)

1. Assalamualaikum ahli jemaah PEPIAS sekalian. Dengan kesedaran kita bangun dari tidur dan masih hidup dalam alam ciptaan Allah dan hidup dalam Islam, marilah sama-sama kita bermuhasabah.

2. Alhamdullillah PEPIAS cawangan Petaling Jaya baru sahaja menamatkan induksi pimpinan di Bkt. Changgang, Dengkil yang bermula Jumaat 3 April sehingga Ahad 5 April 2009. Dengan kerjasama Abg Samad (ABIM K.Langat) program berjalan dengan lebih baik. Antara aktiviti santai yang dijalankan ialah melawat Wet Land dan BBQ. Alhamdulillah moga lebih jelas matlamat yang dituju beserta kesefahaman dan ukhwah yang kian utuh.

3. Pada hari Ahad 5 April telah diadakan Usrah PEPIAS Shah Alam yang sulong bertempat di Masjid PROTON, seksyen 27 S. Alam. Usrah dibawa oleh saudara Shafizan, Pendakwa Raya JAIS yang juga mantan pimpinan PEPIAS Bangi. Usrah berkisar tentang definisi dan cara-cara berdakwah yang diharapkan dapat memperkasakan kefahaman adik-adik PEPIAS S. Alam. Usrah juga turut membincangkan masalah-masalah pengurusan dan perancangan cawangan.

4. Usia PEPIAS pusat pimpinan baru telah mencapai kira-kira empat (4) bulan. Senarionya: pimpinan yang muda, ahli yang ramai, dan potensi yang besar telah menarik perhatian pelbagai pihak dengan penuh minat. Perjalanan PEPIAS semenjak muktamar bulan disember 2008 telah diuji dengan cubaan dan asakan yang mendesak untuk dipenuhi dengan kadar segera. Pelbagai pihak memerhati perjalanan PEPIAS dengan cukup teliti, menganalisis dan menilai mengikut pandangan masing-masing. PEPIAS dinilai malah sebilangan kecil melatah menghukum.

5. Saya secara peribadi memandang senario ini sebagai daya tekanan luaran (external pushing force) yang amat membantu untuk PEPIAS memecut (accelerate). Dalam hukum fizik, F=ma (Tanya budak sains). Tiada daya (Force) akan menyebabkan tiada pecutan (accelerate). Bila tiada daya, sesuatu objek akan berjalan dengan halaju yang sama atau tidak bergerak langsung. Faham?? Maknanya, tanpa tekanan luar, PEPIAS akan terus bergerak lesu cam dulu tanpa perubahan atau tak bergerak langsung!!

6. Benar bahawa hidup ini punya pilihan. Sedari celik mata bangkit pagi, kita sudah mula memilih. Untuk bangun atau tidur, mandi atau terus baring, solat subuh atau sambung tidur, sembahyang dimasjid atau sendiri. Sampailah ke waktu tidur, tidur atau bersengkang mata, ambil wudhuk dan bersihkan diri atau terus tidur. Tetapi.. tetapi bukan semua benda. Bahkan kebanyakkan perkara bukan pilihan kita. Pilihan kita bergantung kepada izin Allah. Keinginan kita dibawah keinginan Allah. Itulah Islam-menyerah diri dan patuh pada keinginan Allah.

Bersambung..

No comments:

Jumlah Pengunjung